Paitsi Ruotsilla, myös Liivinmaalla (eli nykyisellä Latvialla ja Virolla) oli vaikutusta maamme keskiaikaiseen kehitykseen. Erityisesti vaikutusvaltaa oli Tanskan havittelemalla pohjoisella Vironmaalla.
Kalparitareita. |
Verinen
sota kesti miltei 20 vuotta, mutta lopulta Viro alistettiin ja jaettiin
Kalparitariston, Riian kaupungin ja Riian piispan alueisiin. Saarenmaa
alistettiin 1227 ja Tanskan haltuunsa saama Tallinnan aluekin siirtyi
Tanskan vallan heikennettyä ritarikunnalle. Ritaristo ja Riian piispa
ajautuivat kuitenkin pian riitaan alueista ja kävivät sotaa.
Kalparitaristo voitti sodan, mutta joutui heikentyneenä sulautetuksi
Saksalaiseen ritarikunnan haaraksi 1230-luvulla. 1500-luvulle saakka sillä oli kuitenkin oma suurmestarinsa.
1260. Punaisella Novgorod. CC-BY-4.0 by Magyar |
Sekä Kalparitarit että Saksalainen ritarikunta olivat niin sanottuja hengellisiä ritarikuntia, jotka olivat perustettu puolustamaan ristiretkiläisiä, samalla tavalla kuin paremmin tunnetut Temppeliherrat ja ns. Maltan ritarit. Kalparitaristoon jopa kuului munkkiveljiä ritariveljien lisäksi. Kalparitarit olivat omaksuneet sääntönsä Temppeliherroilta. Periaatteessa ritarikuntiin liittyvien piti vannoa olevansa naimattomia, antaa siveyslupaus ja luopua omaisuudestaan.
Pohjois-Viro palautettin 1238 Tanskalle.Vuosisatojen ajan alue jakautui pohjoisempaan Vironmaahan ja eteläisen Viron ja Latvian muodostamaan Liivinmaahan. Saksalainen Viro jaettiin hiippakuntiin, joiden perustana oli aiempi maakuntalaitos. Niiden hengellisestä ja maalliseeta johdosta vastasi piispa. Säädyt keskittyivät saksalaiselle väestölle, jotka hallitisivat vironkielistä väestöä. Alistussuhde jyrkkeni koko saksalaisvallan ajan
Saksalaisritari tunnuksineen. |
1400-luvulla ratsumiehen varustamiseen velvoitettujen määrä ja merkitys kasvoivat ja he alkoivat perustaa kartanoita. Nämä vasallit olivat yleensä saksalaisia, ja heidän täysin valtaansa saamat alustalaiet virolaisia. Alustalaisille säädettiin perintöalamaisuus, eli talonpoika omisti periaatteessa tilansa, mutta ei saanut myydä tai luovuttaa sitä ilman kartanonherran lupaa. Tähän liittyi myös päivätyövelvollisuus ja kartanonomistajan veronkanto-oikeus, mikä käytännössä johti maaorjuuteen. Tämä kartanolaitos ei kuitenkaan kattanut koko Viroa ja osin se sai hallitsevan aseman vast 1700-1800-luvuilla.
Tallinna ja muut kaupungit
Räävelin eli Tallinnan keskiaikainen sinetti. |
Tallinna oli 1248 saanut Tanskan kuninkaalta Lyypekin kaupunkioikeudet, joita noudatettiin Tallinnassa ja alueen muissakin kaupungeissa aina 1800-luvulle saakka. Niin Tallinna kuin Tartto, Pärnu ja Viljandi olivat Hansaliiton jäseniä. Tallinnassa näkyvät edelleen hansakuappiaiden suola-, tee- ja jauhovarastoja, joissa on ullakko-ovet ja kauppatavaran nostamiseen tarvittavat koukut. Vaikka Tukholma oli periaatteessa valtakunnan pääkaupunki, oli Tallinna keskiajalla monelle uusmaalaiselle se lähin suurkaupunki.
Tallinna rikastui Novgorodin kaupalla. |
1500-luvulla Tallinan asukasluku oli arviolta 6000 henkeä ja 1510-1560-luvuilla kaupungissa käsiteltiin 150 uusmaalaisen perintöasiaa. Ruotsin valtion alueelta tulleiden on arvioitu muodostaneen 11-12 % kaupungin väestöstä. Vanhin tunnettu Tallinnassa jaettu uusmaalainen perintö, oli 1350-luvulta peräisin ollut Raaseporin voutikunnan alueelta tulleen perintö. Seuraavaksi perintöjä käsiteltiin 1410-1440-luvuilla ja sitten taas 1470-luvulta eteenpäin
Tallinnan laki, perintöoikeus ja Tallinnassa kuolleet suomalaiset
Suuri rantaportti |
Lisäksi kaupungin hallussa oli ilmeisesti 1400-luvun alusta peräisin oleva Maunu Eerikinpojan kaupunkilain käsikirjoitus. Se miten eri lakeja on Raadin toimesta sovellettu, on kuitenkin tuntematon. Uudellamaalla annetuissa perintötodistuksissa viitataan yleensä Ruotsin valtakunnan lakiin.
Oikeusoimia ohjasi myös niin kutsuttu burspake eli
porvari- ja asukasmääräykset. Alunperin se koostui vanhastaan raadin
porvarisyhteisölle antamista julistuksista. Myöhäiskeskiajalla se
sisälsi kokoelman raadin kaupunkilaisille antamia määräyksiä, joita
luettiin seremoniallisesti yhteisissä tilaisuuksissa yleensä joko
raatihuoneen parvekkeelta tai ikkunasta. 1400-luvulla se luettiin
Tallinnassa ainakin pari kertaa vuodessa. Suomessa bursprakea luettiin
kaupunkilaisille ainakin 1500-luvun Turussa. Tämän vaikutukset näkyvät
edelleen kaupungin joulurauhan julistuksessa.
Tallinan kaupungintalo toimi oikeusistuimena. |
Maunu Eerikinpojan kaupunkilain mukaan perintöä piti säilyttä vuosi ja yö. Ellei ketään ilmaantunut perintö kuului kokonaan kuninkaalle. Jos vainaja oli maassa syntynyt puolet kuului kuninkaalle ja puolet lahjoitettiin vainajan sielun pelastukseksi kirkolle ja armeliaisuuslaitoksille. Vuosi ja päivä oli tyypillinen myös muun isännöttämän omaisuuden ja löytötarvaran säilytysaika. Uudellamaalla määräaikoja kuitenkin on ilmeisesti pyritty noudattamaan, mitä todistaa todistusten kirjoitttaminen omaisille.
Maunu Eerikinpojan sinetti. |
Mies ei saanut myydä yhteistä omaisuutta ilman vaimon tai yhteisten lasten suostumusta, ellei ollut jokin äärimmäisen pakottava tilanne (vankeus, nälänhätä jne.). Lyybekin lain mukaan, jos kaupungin ulkopuolella kotoisin oleva neito tai leski nai porvarin, joka kuoli. Hän sai kaupungista pois muuttaessaan mukaansa vain, mitä oli sinne tuonut eli käytännössä myötäjäisensä. Näin kaupungin varallisuus ei virrannut sieltä pois. Jos hän sensijaan meni kaupungissa uusiin naimisiin, hän sai pitää koko perintöosuutensa. Tällöinkään ei saanut naida vastoin ystäviensä tahtoa.
Keskiajalta Uudelta maalta käytiin kauppaa Tallinnaan. Tallinnan kauppa oli eräs Porvoon kaupungin elinkeinoista. Tallinnaan suuntautui Porvoon kautta koko itäisen Hämeenmaan turkiskauppa. Kerron kuitenkin tarkemmin Suomen kaupungeista toisella kertaa.
Virolaisista keskiajan luostareista ja piispanlinnasta
Toompean mäki 1700-luvulla. |
Pyhän Katriinan kirkko ja luostarinraunioita. |
Luostarin suuri kirkko valmistui vuonna 1436, mikä jälkeen vastustus laantui. Ruotsista saatiin pyhiinjäännöksiä ja sieltä saapui sisaria ja veljiä opettamaan virolaisille luostarisääntöä. Luostarissa oli sekä sisarten että veljien puoli, joihin oli erilliset sisäänkäynnit. Sisarilla ja veljillä oli myös erilliset paikat kirkossa. Myös veljesluostari oli luostarin Abbedissan alainen. Piritan sisaret harrastivat lukemista, mietiskelyä, kodinhoitoa ja käsitöitä. Veljet saattoivat saarnata myös muissa kirkoissa. Sisaret eivät koskaan poistuneet luostarista ja kuolemansa jälkeen heidät myös haudattiin kirkkoon.
Piritan luostarirauniot. |
Länsi-Viron Padisen kylässä
perustettiin 1300-luvulla sisterssiläisluostari 600-800-luvulta
peräisin olleen linnoituksen paikalle .Sisterssiläiset pyrkivät tiukasti
noudattamaan puhän Benediktuksen luostarisäätöä. Tarkoituksena oli elää
omavaraisesti ja keksittyä rukokseen, opiskeluun ja työhön. Heidän
luostaripukunsa oli valkoinen, erottuakseen mustiin pukeutuneista
dominikaaneista. Kaavussa oli kuitenkin musta huppu. Sisterssiläisten
voimakkainta leviämisen aikaa oli 1100-luku (pdf).
Padisen luosatrin raunioita 1700-luvulla. |
Padisen luostari hankki 1300-luvulla maaomaisuutta Uudeltamaalta. Esimerkiksi 1335 kruununvouti Per Skytte
myi Inkoon Kirkkonummen ja Pohjan alueella sijaitsevat kartanonsa
luostarille. Padisen luostari omisti peräti 12 isoa tilaa
Kirkkonummella. Munkkien toiminta Uudellamaalla oli pitkälti
taloudellista ja piispa Hemmingin mielestä heitä kiinnostivat tulot
enemmän kuin kirkollisen elämän uudistaminen. Suomen talonpojilla oli
paljon virolaisia vahvempi asema, eikä munkkien toiminta ollut täällä
yhtä helppoa.
Piispanlinnan raunioita. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti