Keskiaikaista kaupungeista puhuttaessa tarkoitetaan kuutta 1200-1400-luvuillaperustettua kaupunkia: Turkua, Ulvilaa, Porvoota, Viipuria, Raumaa ja Naantalia. 1500-luvulla perustettuja Tammisaarta, Helsinkiä ja Poria ei enää pidetä keskiaikaisina. Kaikki keskiaikaiset kaupungit syntyivät vanhojen kauppapaikkojen yhteyteen, lukuunottamatta luostarin yhteyteen syntynyttä Naantalia.
Maamme kaupungistui aikanaan yllättävän nopeasti. 1300-luvulla syntyi neljä uutta kaupunkia: Turku, Ulvila, Porvoo ja Viipuri ja 1400-luvulla syntyivät vielä Rauma ja Naantali, jolloin kaupunkeja oli kaikkiaan kuusi. Viipuri ja Turku olivat keskiajan kaupungeiksi suhteellisen suuria, vaikka paljon Tukholmaa ja Tallinnaa pienempiä. Viipuri oli kaupunkina kasvanut jopa Turkuakin nopeammin. Kaupunkien lisääntyminen ja kasvu vilkastutti kaupunakäyntiä ja kasvatti Suomen asukaslukua.
Myönnetyt kaupunkioikeudet sisälsivät
itsehallinnon, oikeuslaitoksen sekä yksinoikeuden kauppaan ja
käsityöhän. Kaupunkin tuli kuitenkin maksaa veroja kruunulle. Osa
kaupungeista toimi myös hallinnollisina keskuksina, joista valvottiin
ympäröivää linnalääniä. Kaupuankäynti oli pitkään pohjoissaksalaisten
kauppiaiden hallussa.
1544 Pohjolan kartta |
Suomen kaupungit olivat eurooppalaisittain melko
pieniä. Keskiajan lopulla Turussa ja Viipurissa oli noin parituhatta
asukasta kummassakin. Raumalla asukkaita oli tuolloin kuutisen sataa,
Ulvilassa nelisen sataa ja Porvoossa vain pari sataa. Vain Turussa ja Viipurissa tiedetään keskiajalla
olleen kivitaloja.
Samaan Lyypekissä ja Gdanskissa oli yli 20 000 ja Tallinnassa ja Tukholmassa yli 10 000 asukasta. Toisaalta Itämeren kaupungeista puolet olivat 1400-luvun puolivälissä alle 5000 asukkaan kaupunkeja ja noin viidessosa alle 1000 asukkaan keskuksia. Nykyisen Saksan alueen kaupungeista peräti 95 % on arvioitu ollen alle 2000 asukkaan taajamia, eivätkä suomalaiset kaupungit olleet niihin verrattuina erityisen pieniä.
Turku
Koroisten pienoismalli CC-SA-4.0 by Drieakko |
Turun sinetti 1309 |
Maan noustessa Aurajoki madaltui ja kaupankäynti siirtyi nykyisen Turun vanhan keskustan paikalle. Aurajuoksun alajuoksulle perustettu kaupunki lienee perustettu kuninkaan, piispan ja vuonna 1249 perustetun dominikaanikonventin yhteisestä aloiteesta todennäköisesti 1280-1290-luvulta. Perustamisvuotta ei varmasti tiedetä, koska asiakirjoja ei ole säilynyt. Turun nimi tulee muinaisvenäjän toria tarkoittavasta nimestä.
Turun kartta vuodelta 1634 |
Turun katendraalikoulun
olivat perustaneet katoliset munkit luultavasti vuonna 1276.
Opetuksesta vastasi tuomiokapitulin pappi, joka vastasi
kaupunkiseurakunnasta. Siellä opetettiin teologiaa, aritmetiikkaa,
geometriaa, latinan kieliopipia, retoriikkaa, dialektiikkaa, musiikkia
ja laulua. Koulun kautta porvarin tai talonpojan ahkera poika saattoi
nousta pappissäätyyn. Turun katendraalikoulusta peräisin oleva Piae
cantiones-kokoelma julkaistiin 1582. Sen laulut ovat alkuperältään
yleiseurooppalaisia. Varhaisin säilynyt painos on 1600-luvulta.
Kalmarin unionin aikaan akaupunki oli merkittävässä asemassa. Se sijaitsi myös lähellä Tukholmaa Suomenlahde, Pohjanlahden ja Itämeren yhtymäkohdassa ja oli osa linnojen ketjua Örebrosta Viipuriin. Suurin osa Suomesta kuului Turun hiippakuntaan. Piispa oli keskiajan lopulla myös tärkeä poliittinen toimija. Kirkolla oli laaja kirjastokokoelma. Bero Balkista 1385 lähtien kaikki piispat olivat kotoisin Suomesta.
Keskiaikainen kiltamerkki cc-sa-4.0 by PAS |
Pyhän Erasmuksen eli Elmon kiltaan lienee kuulunut vähäisempiä kauppiaita ja rannikkolaivureita, joiden suojelija hän oli. Pyhän Annan killan sanotaan perustetun 1400-luvun alkupuolella. Killan tiedetään ylläpitäneen Tuomiokirkossa Annalle omistettua alttaria. Pyhän Ursulan killan jäsenten uskotaan olleen papistoa ja rälssiä, ja sillä oli mahdollinen kasvatuksellinen merkitys. Annan killan tapaan se ylläpiti tuomiokirkossa alttaria suojelijalleen. Näiden lisäksi alttaria ylläpitivät myös Pyhän Kerttulin, Pyhän Nikolauksen ja Pyhän Elmon killat ovat ylläpitäneet suojeluspyhänsä alttaria tuomiokirkossa. Killat olivat peräisin 1300-1400-luvuilta.
Laamannit ja Turun maaoikeus
Kirkollisen vallan lisäksi Turussa toimivat 1300-luvulla Suomen ainoat laamannit, eli maakunnan luottamusmiehinä toimineet korkeat virkamiehet. Heidän tehtävänään oli esittää, selittää ja kehittää lakia sekä toimia maakuntakäräjien puheenjohtajana.Suomessa Laamannin toiminnasta on ensimmäinen merkintä vuodelta 1324.
Keskiajan ruotsalainen asiakirja. |
1407 Eerik XIII Pommerilainen perusti Turkuun 1407 maaoikeuden, josta tuli Suomen ylin tuomioistuin. Oikeus sai lopullisen muotonsa 1435, kuninkaan perustamiskirjeellä. Jäseninä tuli olla Turun Piispan lisäksi, Tuomiokapitulin jäsen, Suomen valtaneuvokset, laamannit ja kihlakunnantuomarit. Lisäksi siihen kuului kuninkaankäräjien tapaan 12-miehinen kunikaan lautakunta.
Maaoikeus kokoontui Turussa
aluksi vuosittain, mutta myöhemmin harvemmin. 1400-luvun lopulla sen
asema muuttui alisteisemmaksi kuninkaalle ja se kokoontui vain tämän
käydesä Turussa.. Turun maaoikeudessa ratkottiin aikanaan kaikki rilos-
ja riita-asiat. Maaoikeus oli valitustuomioistuin, eli se sai käsitellä
vain kihlakunnantuomarin ja laamannin jo ratkaisemia tapauksia sekä
piispaa, laamanneja tai vouteja koskevia valituksia. Viimeinen maininta
Turun maaoikeudesta on vuodelta 1504.
Turun tuomiokirkko Ruotsin ajalla. |
Turku kuului Hansaliiton kaupan ja merenkulun piiriin. On arvioitu, että 1300-luvulla kaksi kolmannesta kuapungin porvareista olisi ollut saksalaisia. Vähitellen kotimaisen porvariston osuus kuitenkin kasvoi. Kauppiailla ja käsityöläisillä oli useita kiltoja ja juhlinta kiltataloissa saattoi toisinaan yltyä riehakkaaksi. 1400-luvun alkupuolella kaupungissa oli neljä saksalaissyntyistä pormestaria.
Vilkkaat kauppausuhteet oli erityisesti Tukholmaan ja Tallinnaan, mutta myös Itämeren etelärunnikon hansakaupunkeihin. Häneeseen kulki härkätie ja Viipuriin Suuri Rantatie. Turun markkinoista suosituimmat olivat tammikuiset Heikin päivän messut. Messut liittyivät kaupungissa harjoitettuun Pyhän Henrikin kultin kansanomaiseen muotoon.
Rakennuskanta ja varallisuus
Keskiajalla kaupungin
rakennukset olivat suurimmaksi osaksi puuta, vaikka kivi- ja
tiilitalojakin löytyi. Kadut olivat ahtaita ja tulipalot uhkasivat.
Keskiajalla kaupunki keskittyi Tuomiokirkon, Kerttulinmäen ja Kaskenmäen
väliselle alueelle Aurajoen eteläpuolella. Pohjoisrannalla oli asutus
lähinnä Aninkaisenmäellä. Asukasluku lienee ollut parintuhannen
tienoilla, mikä oli keskieurooppalaiseksi keskikokoinen ja pohjolassa
suuri kaupunki. Useimmat nykyiset kaupunginosat olivat tuolloin vielä
maalaiskyliä.
Kaivauksia 1960-luvulla. |
Keskiaikainen kirkkokatu kivettiin vasta myöhemmin, todennäköisesti siksi, että katujen huollto ja ylläpito oli asukkaiden vastuulla. Kunkin tontinomistaja oli vastuussa omasta kadunvierustastansa. Tässä on todennäköisesti haluttu osoittaa, että on varaa. Oletusta tukee se, että ensinnä kivetty katu on kivetty vain puolittain. Sen toinen laita oli puupäällysteinen. Kun kivirakentaminen saapui meille Saksasta, sitä ei välttämättä otettu avosylin vastaan.
Välttämättä rakennukset eivät ole olleet ainoa elintason mitta, vaan puurakennuksessakin on voinut asua varakas käsityöläinen tai kauppias, joka kiviseinien sijasta on halunnut kaakeliuunin tai lasi-ikkunat, tai paljon muuta maallista omaisuutta, ja asunut hyvinrakennetussa lämpimässä puutalossa. Koska keskiaikainen kaupunki oli pinta-alaltaan suhteellisen pieni, rakennuksen sijainti, niin kuin ei myöskään sen materiaali välttämättä kertonut kaikkea maallisesta asemasta. Vaatimattomampia ja varakkaampia rakennuksia saattoi olla samassa korttelissa.
Turun keskiaikainen asemakaava ei suinkaan ollut sattumanvarainen, vaan selvästi suunnitelmallisesti rakennettu. Vanha suurtori oli ydin, josta kadut lähtivät systemaattiesti, säteittäin, eri puolille kaupunkia tärkeisiin kohteisiin, kuten tuomiokirkolle, kaskemäen dominikaaniseen konventtiin ja muualle Suomeen.
Keskiaikaista elämää
Kaupungissa vaikuttaaisi myös järjestetyn katujen kunnossapito ja jätehuolto. Suurimmat sirpaleet on ilmeisesti kerätty kompostiin ja viety kaupungin ulkopuolelle kaatopaikoille, tai mahdollisesti Aurajokeen. Toisin kuin Euroopassa, kaupungissa ei ole tehty suurikokoisia esinelöytöjä, vaan ne on raivattu pois kaduilta vaarallisina. Varpuluutien jäännökset kaduilla osoittavat, että niitä on harjattu ja ylläpidetty, mikä on todennäköisesti ollut asukkaiden omalla vastuulla. Useimpien keskiaikaisten kaupunkien tapaan, Turku on saattanut ollut väkivaltainen paikka. Toisaalta kuolemanrangaistuksia toimitettiin vähemmän kuin on totuttu ajattelemaan, sille se yleistyi vasta 1600-luvulla. Köyhät, vanhukset ja sairaat saattoivat hakeutua kirkon ylläpitämiin pyhän hengen taloihin sekä spitaaliset Puolanmäen tienoon Pyhän Yrjänän hospitaaliin. Keskiajan Turussa 50-vuotias oli vanha. Kohtaloksi saattoi koitua tartuntatauti kuten tuhka- tai isorokko. Lapsuudesta selvinnyt saattoi kuitenkin hyvin elää 20-30 vuotta. Kaupungissa saunottiin yleisissä saunoissa.
Turun linna, kattaus pyöreällä taittopöydällä, PD: Keijo Hakkarainen |
Ulkomailta tuotiin myöskin esimerkiksi hienoja kankaita ja lasisia pikareita. Kaupungista on löydetty espanjalaista ja saksalaista keramiikkaa ja italialaista lasitavaraa. Arkkeologisten kaivausten myötä tiedetään, että lasiesineitä oli myös kaupunkiporvareiden pöydissä. Kaupungin kautta vietiin nahkoja, vuotia, voita ja kalaa. Kaupunkilaiset olivat myös matkustaneet, sillä sieltä on löydetty pyhiinvaellusmerkki Santiago de Compostellasta, Luoteis-Espanjasta.
Ulvila
Ulvilan kirkontienoo CC-SA-4.0 by Satakunnan museo |
Kokemäen joen vedennoususta johtuen Ulvilan kaupunkia edelsivät kauppapaikkoina mahdollisesti muinaiset Hahlo ja Teljä sekä varmasti varhaiskeskiaikainen Liikistö. Hahlo-Teljä-Liikistö-Ulvila-Pori jatkumo kertoo merenkohoamisen aiheuttamasta kauppasataman siirtymisestä kohti ajankuluessa merestä kohoavaa rannikkoa. Niin kuin Liikistö menetti merkityksensä Ulvilalle, niin Ulvila menetti sen Porille, ja Porinkin satama on jo siirtynyt kauemmaksi Meriporiin.
Pari kilometriä yläjuoksulle päin sijaitsevassa Liikistössä sijainneen Ulvilan varhaisimman kirkon yhteydessä lienee sijainnut myös saksalaisten kauppiaiden Pyhän Gerthrudin kiltatalo.Alue oli käytössä 1200-1400-luvuilla.
Ulvilan sinetti 1419. |
Keskiaikaisesta kaupungista on
tänäpäivänä jäljellä oikeastaan vain Pyhän Olavin kirkko. Keskiaikainen
asutus sijaitsi sen eteläpuoleisella merenrannalla, joka on
maankohoamisen myötä muuttunut Kokemäenjoen kapeaksi sivu-uomaksi.
Paikalta on kaivauksissa löytynyt toistakymmentä asumuksen pohjaa ja
monenlaisia esineitä. Ulvila on keskiaikaisista kaupungeista ainoa, jonka alue on säilynyt rakentamattomana keskiajan jälkeen, ja kenties siksi säilynyt muita paremmin.
Teljä ja Liikistö
Teljää on joskus kutsuttu muinaiskaupungiksi, mutta pikemminkin se voi olla
ollut rautakautinen kaupapaikka. Teljän sijainti perustuu lähes puhtaasti perimätietoon, eikä paikalta ole tehty riittäviä arkkelogisia löytöjä. Aiheesta on kuitenkin olemassa joitakin kirjoituksia 1600-1700-luvuilta, jotka puhuvat paikalla näkyneistä raunioista.
Perimätiedon mukaan Teljä olisi sijainnut nykyisen Kokemäen taajaman tuntumassa. Oletetulle alueelle on myöhemmin pystytetty Pyhän Henrikin saarnahuone. Nykyisen uusgoottilaisen tiilisen muistokappelin paikalla on aiemmin sijainnut puinen saarnahuone, jonka hirsistä on salvottu luhtiaitta. Luhtiaitan vanhin hiris on dekrokronologisen ajoituksen mukaan veistetty vuosina 1472-1475 kaadeusta puista.
Ulvilan vaakunassa on Pyhä Olavi. |
Liikistöön saapui ilmeisesti viimeistään 1200-luvulla Gotlannista saksalaissukuisia kauppiaita, jotka perustivat sinne oman tukikohtansa. He rakennuttivat paikalle asuinrakennuksia, kappelin ja suojavarustuksen joelle päin. Joen madaltuminen aiheutti sen, että kauppallienn toiminta siirtyi vähitellen 1300-luvun kuluessa Ulvilan kirkon alueelle pari kilometriä Liikistöstä länteen. Rahalöytöjen perusteella jonkinlainen toiminta näyttää jatkuneen Liikistössä aina 1400-luvulle saakka. Eräiden lähteiden mukaan siellä olisi sijainnut myös Pyhän Gerthrudin kiltatalo.
Al-Idrisin kartta (Pohjoinen alhaalla) |
Alueen varhaishistoriaan liittyvät asiakirjat tuhoutuivat valitettavasti Porin palossa 1698. Tuhoutuneista asiakirjoita vanhin oli Piispa Rangvald II:n anekirje vuodelta 1311, mikäli säilyneet luettelot pitävät paikkansa. 1332 piispa Pentti oli teettänyt kirkkoa koskevan asiakirjan.
1930-luvulla kaivauksissa paljastui kivetys, jonka uskottiin kuuluneen 1311 aloitettuun ja kesken jääneeseen kivikirkkoon, mutta nykyisin sen uskotaan olevan 1400-luvulta, eikä se liittyne kirkkoon. 2000-luvun kaivauksissa löytyi värillistä lasia myöhemmän kirkon seinälinjan alapuolelta, jonka epäiltiin olevan peräisin varhaisesta kappelista, jopa 1200-luvolta.
Liikistön hautausmaa lienee perustetu 1200-luvun alkupuolella. 1930-luvun kaivauksissa paljastui kivipasi ja -latomuksia, jotka lienevät hautamuistomerkkejä. Alueelta löytyi myös aikanaan pystyssä ollut kivipaasi. Kahdesta haudasta löydettiin suomalsieen käytäntöön kuulumattomia ns. ruumisristejä. Ulvilan kirkossa säilyetettävien 1200-1300-luvun kalkkikivisten hautakivien uskotaan olevan peräisin liikistöstä. Niistä peräisin olevat vierasperäiset nimet viittaavat Saksaan ja Gotalntiin.
Porvoo
Porvoonjoen rantaa. |
Porvoon alueelle rakennettiin ensin kirkko, sitten linna ja viimein kaupunki. Porvoon seurakunta mainitaan ensikertaa 1320-luvun alussa. Alun alkaen Porvoon kylä, oli vain yksi alueen kylistä. 1370-luvulla vanhasta 1200-luvulla perustetusta linnasta tuli linnaläänin keskus. Linnan rakensi tai uudisti todennäköisesti Jeppe Däktin. Linnamäen alapuolella oli alunperin linnan satama Maari, joka on nykyään liian matala laivolle.
Porvoon sinetti 1498 |
Linnan lupa todennäköisesti peruttiin vuoden 1396 tienoilla, minkä vuoksi linnan käyttöikä jäi lyhyeksi, eikä kivisiä varustuksia keritty rakentamaan. Muitakin pieniä linnoja hylättiin ja raunioitetttin samoihin aikoihin.
Kaupunki perustettiin linnan viereen noin
vuonna 1380 korvaamaan korkeammalla joen varressa sijainnutta Saksalan
kauppapaikkaa. Porvoo oli 1400-luvulla Espoon Pyhäntäälle ulottuneen linnaläänin
keskuspaikka. Kaupungin tärkein kauppakumppani oli Tallinna, joka
tuolloin tunnettiin Räävelinä. Koko Itäisen Hämeen turkiskauppa kulki
Porjoon kautta. Tanksalaiset merirosvot polttivat kaupungin 1500-luvulla.
Rakennettu kaupunki
Kaupungin vanhin rakennettu alue on sijainnut tuomiokirkon ympäristössä, josta se 1400-luvulla levisi nykyisen Raatihuoneentorin alueelle. Keskiaikainen asemakaava on edelleen nähtävissä. Sen muodostivat neljä joen suuntaista katua ja niiden jyrkkään jokirantaan laskeutuvat sivukadut. Nykyisistä kaduista keskiajalta periytyvät Jokikatu ja Välikatu.
Kirkkoa lukuunottamatta kaupungissa ei ole keskiaikaisia rakennuksia, vaan vanhimmat 1700-1800-luvulta. Nykyinen kirkko on rakennettu 1450-luvulla, kun paikalla ollutta pientä kivikirkkoa laajennettiin. Kuten Ulvila Porvoo myös lakkautettiin Helsingin perustamisen yhteydessä 1550. Siihen saakka se oli ollut Uudenmaan ainoa kaupunki. Vuonna 1602 se sai kaupunkioikeutensa takaisin.
Viipuri
Viipurin privilegiokirje 1403 |
Keskiajalla Viipuri oli kansainvälinen kaupunki, jossa asui myös saksalaisia ja hollantilaisia, joita kiinnosti Keski-Euroopan kauppa. Yleisempiä tuontiartikkeleita olivat kankaat, suola ja mausteet ja vientituotteita turkikset, terva ja kala. Venäläistenkin vaikutus kaupungissa oli merkittävä. Koska kaupunki oli vilkas kaupan keskus, löytyi sieltä monia kapakoita, viinikellareita ja kiltataloja, joiden ansiosta yöleämä oli usein levotonta ja sitä rauhoittamaan tarvittiin yövartijoita.
Viipurissa oli runsaasti kivirakennuksia. 1570-luvulla kaupunginmuurin sisäpuoli oli käytännössä täyteen rakenettu. Myöhemmin se tunnettiin linnoituksen kaupunginosana. Varsinaista asemakaavaa ei kaupungissa ollut, joten kaupunkiin muodostui kapea, harva ja suurimmalta osaltaan kivetty katuverkosto. Katujen väliset korttelit olivat muodoltaan epäsäännöllisiä. Kaupungin kaivauksissa on löytynyt jopa jonkinlainen alkeellinen viemäriverkosto. Keskiaikaiset kadunnimet ovat osittain säilyneet nykypäivään saakka.Kaupunginmuuri
1400-luvulla Viipurista muodostui Itäisen Suomen ja Karjalan keskus, jolla oli rajakaupunkina myös sotilaallinen merkitys. Sijainistaan johtuen se oli usein sotatoimien kohteena. 1470-luvulla Eerik Akselinpoika Tott rakennutti muurin kaupungin suojaksi. Se onkin ainoa Suomen kaupunginmuuri. Sen rakentivat samat ulkomaiset muurimestarit, joiden käsialaa on myös Olavinlinna. Muissa Ruotsin kaupungeissa sellainen oli vain Tukholmassa, Kalmarissa ja Visbyyssä. Muurin paksuus lienee ollut noin 2,5 metriä ja korkeus 5-6 metriä.
Pyöreä torni |
1550-luvulla paitsi rakennettiin pyöreä torni, myös liitettiin itäiseen muuriin uutta tekniikka edustanut Sarvilinnoitus bastionjärjestelmineen. Sarvilinnasta on säilynyt vain Pantsarlahden basitoni. Sarvilinnoituksen ansiosta muurien suojeleman kaupungin pinta-ala lähes kaksinkertaistui. Sisäpuolelle jäänyt alue oli alunperin soista peltoa ja niittyä. Kaupunginmuuri purettiin 1860-luvulla laajenevan kaupungin tieltä, mutta joitakin sen eteläisiä merenpuoleisia valleja on edelleen nähtävissä.
Kirkko kaupungissa
Tuomiokirkko 1642 |
Niiden väliin jäi pitkänomainen toriaukio. Kirkko rakennettin vuosina 1435-1445 ja se vihittiin Pyhän Marian ja Pyhän Olavin kirkoksi. Vuonna 1477 paloi kaupunki ja sen mukana kirkko, josta jäi jäljelle vain muurit. Kirkon pylväistä on löytynyt vuosi 1498, joka lienee kirkon kunnostusvuosi. Kunnostuksensa jälkeen se oli Turun tuomiokirkon jälkeen maan toiseksi komein kirkko.
Tuomiokirkon lisäksi kaupungissa toimivat myös dominikaanien ja fransiskaanien konventit. Fransiskaanien kirkkoa alettiin raekntaa ilmeisesti 1445 ja dominikaanien 1481. Molemmat konventit lakkautettiin uskonpuhdistuksen seurauksena 1520-luvulla. Dominikaaninen kirkko toimi pitkään Viipurin maalaisseurakunnan kirkkona, mutta nykyään siitä on jäljelelä vain raunioituneet seinät.Muista keskiaikaisista rakennuksista ovat säilyneet yksi kiltatalo, Linnakadulla sijaitseva asuintalo sekä mahdollisesti keskiajalta peräisin oleva osa Pyhän Hyacintiuksen kirkosta, joka ei alkujaan ole ollut kirkkorakennus.Sen kirkkosali on valmistettu luonnonkivestä ja juuri sen uskotaan olevan peräisin keskiajalta.
Rauma
Rauman sinetti. |
Hyvin pian kaupungissa alotti fransiskaanikonvetti, josta on ensimmäinen maininta jo vuodelta 1449. On kuitenkin epäilty, että munkit olisivat asuttaneet paikkaa jo vuosisadan alusta asti. Fransiskaanien kirkko tunnetaan nykyisin Pyhän Ristin kirkkona, joka toimii kaupungin pääkirkkona. Fransiskaanien toiminta ulottui kaupungista syvälle Hämeeseen ja Pohjanlahden rannikkoa pitkin pohjoiseen.
Pyhän kolminaisuudenkirkon pohja. |
Ulvilan ja Porvoon tavoin Rauman porvarit määrättiin muuttamaan Helsinkiin 1550, vain noin vuosisata myöhemmin. Osa muuttakin, mutta monet jättivät niin tekemättä sakkojen ja rangaistusten uhallakin. Ne, jotka muuttivat, saattoivat palata seitsemän vuotta myöhemmin.
Naantali
Naantali sai kaupunkioikeudet 1443 kuningas Kristoferilta vain vuotta Raumaa myöhemmin. Se poikkeaa muista kaupungeistamme siinä, että se ei syntynyt perinteiselle kauppapaikalle tai sen lähelle, vaan puhtaasti uuden uskonnollisen keskuksen ympärille. Kaupungin nimi tulee sen luostarin nimen 'Vallis Gratiae' ruotsinkielisestä käännöksestä Nådendal (Armonlaakso).Piispa Maunu Tavastin perustama Birgittalaisluostari oli siirtynyt paikalle vasta kolme vuotta aiemmin. Kaupungista tuli nopeasti vilkas pyhiinvaelluskohde, joka rikastui aateliston, talonpoikien ja porvarien vierailuista. Paikalliset piispat suosivat paikallista pyhimystä Birgittaa, jonka pyhinvaelluskohde Vallenstena oli paljon Espanjan Santiago de Compostellaa lähempänä.
Naantalin sinetti |
Luostari ja sitä ympäröivä kaupunki elivät kukoistuskautta aina uskonpuhdistukseen 1520 saakka, jolloin luostari menetti suuren osan maistaan ja noviisien tulo lakkasi. Viimeinen nunna kuoli 1591 ja luostari purettiin. Keskiaikaisesta kaupungista on enää jäljellä vain luostarin kirkko, joka toimii kaupungin kirkkona.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti