keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Madeleine Vionnet

Madeleine Vionnet studiollaan 1920-luvun alussa.
Tout ce que j'ai fait,
je l'ai fait dans cet esprit-là:
pour que ca dure toujours.*
-Madeleine Vionnet-

Madeleine Vionnet (1876-1975) on muotimaailman piirissä eräs 1900-luvun rakastetuimmista ja arvostetuimmista muotisuunnittelijoista, vaikka onkin jäänyt julkisuudessa dramaattisemman Coco Chanelin varjoon.

Ranskalainen Vionnet oli eräs niistä suunnittelijoista, jotka vapauttivat naisen korseteista 1910-luvulla. Vionnet ei ollut kovinkaan kiinnostunut muotimaailmasta ja julkisuudesta, kuten eräät muut suunnittelijat. Hän piti tiukasti kiinni omasta yksityiselämästään. Kulissien takana Vionnet taisteli tekijänoikeuksien ja työntekijöiden kunnollisten olosuhteiden puolesta.

Vionnetin kuuluisa kreikkalainen puku Vionnet käytti pukujensa esikuvana oli tanssija Isadora Duncania. Suunnittelijana hän arvosti naisen luonnollista vartaloa ja pyrki vaatteisiin, jotka kunnioittivat niitä. Vionnetin ihanteena olivat myös antiikin Kreikan leijuvat asut. Eräs hänen ensimmäisistä klassikoistaan olikin 1910-luvun kreikkalaistyylinen mekko. Toinen kuuluisa oli 1930-luvun alun jumalatar-puku. Uransa alussa Vionnet talutti mallinsa lavalla ilman korsettia ja paljain jaloin, mikä oli aikoinaan skandaali. Hän pyrki suunnittelemaan vaatteita, jotka olivat helposti puettavissa ja mukavia päällä.

Madeleine Vionnet oli taitava drapeeraaja ja kaavoittaja. Hänen tapansa luoda ja kaavoittaa asuja oli ainutlaatuinen. Hän sommitteli asujaan miniatyyrinukkien päälle (ks. kuva). Toisinaan mallit olivat myös elävän kokoisia. Vionnetin kaavat eivät muistuttaneetkaan tavallisia vaatteiden kaavoja, vaan hänen asunsa koostuivat aivan uudennäköisistä kappaleista. Käyttäessään mallina puisia nukkia hän ei noudattanut vaatteiden muotoilussa aiempia perinteitä. Hänen tapansa muotoilla vaatteita on edelleen osittain muodin ja vaatetuksen tuntijoita kiihottava mysteeri. Vionnet pyrki luomaan vaatteita, jotka kestäisivät aikaa, sillä sesonkien mukaan vaihtuvat tyylit eivät sopineet hänen kauneus-käsitykseensä. Vionnetin luomukset olivat monimuotoisia ja vaihtelevia.

Windsorin herttuatar oli eräs Vionnetin kuuluisista asiakkaista. Huomattavaa puvussa on vinoleikkaus. Esimerkki langansuunnasta vinoleikkauksesta (bias). Madeleinen Vionnet toi muotiin vartaloa myötäilevät vinoon leikatut puvut (bias cut), joista tuli 1930-luvun elokuvatähtien suosikki. Vinoleikkauksen tarkoituksena oli korostaa liikettä ja se onnistui saavuttamaan jotain samaa, minkä stretch-kankaat mahdollistivat myöhemmin. Toisin kuin väitetään Vionnet ei kuitenkaan keksinyt tätä jo 1800-luvulta tunnettua leikkaus tapaa, vaan ainoastaan toi sen uudelleen muotiin 1920-luvulla. Itse hän ei koskaan muuta väittänytkään. Monet hänen aikalaisistaan ja jäljittelijöistään epäonnistuivat vinoleikkauksen kopioinnista, mistä seurasi esimerkiksi pullottavia saumoja. Vinoon leikatut mallit vaativatkin mestarillisen toteutuksen. Venyminen aiheutti myös ongelmia, jotka oli ratkaistava esimerkiksi päänteissä ja muissa kohteissa, joiden toivottiin säilyttävän muotonsa. Kokeilemalla ja kehittämällä uusia ratkaisuja, Vionnet onnistui ratkaisemaan nämä ongelmat.

Madeleine Vionnetin vinoon leikattuja pukuja suosivat sellaiset kuuluisuudet kuten Katharine Hepburn, Marlene Dietrich ja Greta Garbo. Hänen muotiin tuomia luomuksiaan olivat myös nenäliinahelma, niskalenkkiyläosa (halter) ja huivikaulus.

Vionnetin ilmavan kevyt jumalatar-puku vuodelta 1931. Lähteitä ja lisätietoa:
Vogue:
Vionnet Rescue & Vionnet's Day
Elle: Madeleine VionnetDressmaker Extraordinaire
Madeleine Vionnet, puriste de la mode
Metropolitan Museum of Art: The Costume Institute:
Madeleine Vionnet (asuja; huom viimeiset eivät ole Vionnetin itsensä.)
Victoria & Albert Museum:
Four haute couture dresses by Madeleine Vionnet

* Kaiken, minkä teen, teen ajatuksella, että se kestää iäti.

Huom. Valokuvista: Suomen lakien mukaan yli 50-vuotta vanhat valokuvat ovat vapaita tekijänoikeuksista. Madeleine Vionnet vetäytyi muotimaailmasta lopullisesti 1940-luvun lopulla, joten kuvien täytyy olla yli 50-vuotiaita. Muotokuva on todennäköisesti noin vuodelta 1920. Tyylin perusteella herttuatar on kuvattu 1930-luvun lopulta tai 1940-luvun alusta. Jumalatar-puku on vuodelta 1931/ About the photos: According to Finnish law over 50 year old photos are copyright free. Because Vionnet retired in the 1940s, photos must now be older than that. Photo of Vionnet is aproximately from the year 1920 and dutchess from 1930s or early 1940s on the grounds of the dress and hair style. The Goddess dress photo is from the year 1931.

Ei kommentteja: