Naistenlehtiä on ollut nykyaikaisen lehdistön alkuajoista asti. |
Naistenlehdistä puhuttaessa tarkoitetaan naispuolisille lukijoille suunnattuja aikakauslehtiä. Nykyaikaisen lehdistön juuret ovat 1600-luvulla. Pitkän historiansa aikana naistenlehdet ovat todellisuudessa palvelleet monenlaisia erilaisia tarkoituksia, eivätkä tämänkään päivän naistenlehdet ole vain viihdejulkaisuja, kuten usein annetaan ymmärtää.
Naistenlehdillä on ollut kyseenalainen, monesti vähätelty maine (pdf), jonka juuret ovat erityisesti 1960-1970-luvun kulttuuriajattelussa. Naistenlehtiä syyllistetään monesti sellaisestakin, mihin muutkin lehdet yhtälailla syyllistyvät.
Ennen varsinaisten lehtien ilmestymistä esiintyi erilaisia hallitusten virallisia tiedotteita. Näistä varhaisin lienee Rooman valtakunnan julkaisema Acta Diurna, joka ilmestyi jo ajanlaskumme alussa. Aluksi siinä oli oikeudenkäyntien tuloksia ja myöhemmin julkisia tiedotuksia ja muita mainitsemisen arvoisia asioita, kuten syntymiä, kuolemia ja avioliittoja. Kiinassa alkoi Han-dynastian aikana ilmestyä vastaavanlaisia hallinnon tiedotteita.
Naistenlehdillä on ollut kyseenalainen, monesti vähätelty maine (pdf), jonka juuret ovat erityisesti 1960-1970-luvun kulttuuriajattelussa. Naistenlehtiä syyllistetään monesti sellaisestakin, mihin muutkin lehdet yhtälailla syyllistyvät.
Ennen varsinaisten lehtien ilmestymistä esiintyi erilaisia hallitusten virallisia tiedotteita. Näistä varhaisin lienee Rooman valtakunnan julkaisema Acta Diurna, joka ilmestyi jo ajanlaskumme alussa. Aluksi siinä oli oikeudenkäyntien tuloksia ja myöhemmin julkisia tiedotuksia ja muita mainitsemisen arvoisia asioita, kuten syntymiä, kuolemia ja avioliittoja. Kiinassa alkoi Han-dynastian aikana ilmestyä vastaavanlaisia hallinnon tiedotteita.
Ensimmäisten vastaavien tiedotteiden julkaisu alkoi Euroopassa 1500-luvulla. Useinkaan nämä tiedotteet eivät kuitenkaan olleet julkisia tai tarkoitettu kaikelle kansalle. Niiden sisältö oli myös rajattua. Ruotsissakin ilmestyi 30-vuotisesta sodasta (1618–1648) lähtien eri nimisiä virallisia lehtiä, joilla valtiovalta tiedotti asioista ja toi julkisuuteen omia näkemyksiään. Julkaisu jatkui Suomen suuriruhtinaskunnassa, jossa virallisella lehdellä oli merkittävä asema pitkälle 1800-luvulle saakka, ja vasta vuosisadan lopussa se muuttui lähinnä vain viranpuolesta luetuksi julkaisuksi.
Nykyaikaisten lehtien kaltaiset julkaisut saivat alkunsa noin vuoden 1600 tienoilla. Jo hieman ennen tätä oli kiertänyt uutislistoja ja 1500-luvun Venetsialle tyypillisiä avvisi ja gazette julkaisuja. Naisille suunnattuja lehtiä alkoi ilmestyä jo 1600-luvun puolivälissä eli hyvin pian lehdistön syntymän jälkeen. Naistenlehtien alkuaikoina 1700-luvuilla ne liittyivät vahvasti naisten itsenäistymishaluun ja emansipaatioon. Varhaisimmat naistenlehdet olivat ranskalaisia. Britanniassa ensimmäinen naistenlehti, Ladies Mercury ilmestyi 1690-luvulla vain muutaman viikon verran. Mercuryn, kuten monien muidenkin myöhempien naistenlehtien, julkaisijana oli mies. Ranskalaistenkin lehtien julkaisu oli pätkittäistä.
1922 perustettu Kotiliesi on vanhin yhä julkaistu suomalainen naistenlehti. |
Merkittävin varhainen amerikkalainen naistenlehti oli Godey's Ladies Book (1830-1899). Se ei suinkaan ollut ensimmäinen amerikkalainen naistenlehti, mutta ensimmäinen, joka onnistui saavuttamaan laajempaa kannatusta. Lehdellä oli harvinaista kyllä suurimman osan ajasta (1837-1877) naispuolinen kustannustoimittaja Sarah Josepha Hale. Lehdellä oli tärkeä vaikutus amerikkalaisen kirjallisuuden kehitykseen, sillä Hale pyrki julkaisemaan lehdessään amerikkalaisten kirjailijoiden tuotantoa. Sen kirjoittajina olikin sellaisia myöhempiä merkkihenkilöitä kuin Edgar Allan Poe. Vaikka Hale oli naisasianainen, lehden sisältö oli pitkälti konservatiivista ja lehti menettikin merkitystään naisasialiikkeen voimistuessa. Pitkäaikaisin amerikkalainen naistenlehti lienee 1867 perustettu Harper's Bazaar.
Vanhin nykyään yhä julkaistu lehti Kotiliesi alkoi ilmestyä vastaitsenäistyneessä Suomessa 1920-luvun alussa. Lehti perustettiin Otavan julkaiseman vastaperustetun Oma koti -lehden kilpailijaksi (pdf). Kilpailu loppui, kun perustettiin yhteinen yritys Yhtyneet Kuvalehdet 1934. 1990-luvun lopulla Suomeen syntyi lukuisia uusia aikakauslehtiä ja naistenlehdet ovat niiden joukossa kasvava ryhmä. Lehtien käyttö maassamme on maailman suurimpien joukossa.
Naistenlehdet kiinnostuivat jo varhain lukijakuntansa mieltymyksistä. |
Naistenlehtien on katsottu muodostaneen eräänlaisen keinoyhteisön (virtual community), joka muodostui lukijan ja julkaisijan välisestä vuorovaikutuksesta. Pitkään naistenlehdet saivat rahoituksensa tilauksista ja niiden tuli vastata tilaajiensa tarpeisiin ja mieltymyksiin. Toisinaan tilauksen taustalla ja naistenlehtien markkinoinnin kohteena olivat naisten elämässä vaikuttavat miehet, jolloin heidänkin näkemyksensä vaikuttivat myös lehtien sisältöön.
Lukijan lehden suhdetta voidaan kutsua esimerkiksi lukijasopimukseksi (pdf). Olennaista on, että lehti tarjoaa ratkaisun johonkin lukijan elämän ristiriitaan. Pohjimmaisena naisten elämässä on jo pitkään ollut ristiriita perheen ja toimeentulon välillä jo ainakin 1920-luvulta lähtien. Lehden menestys riippuu siitä, kuinka hyvin se onnistuu "neuvottelemaan" sisältönsä lukijoidensa kanssa. 1800-luvun lopulla julkaistu Koti ja yhteiskunta oli maltillinen naisasialehti. Se oli vaatinut naisten oikeutta koulutukseen ja työelämään kyseenalaistamatta kuitenkaan näisten paikkaa kotona. Lehti lakkasi ilmestymästä lukijoidensa kadottua. Lehden julkaisijana toimi merkittävä naisasianainen Aleksandra Gripenberg.
Kotiliesi (pdf) aloitti sekin järjestölehden tyyppisenä, mutta kehittyi nopeasti maamme ensimmäiseksi kuluttajalehdeksi. Päämääränä oli sivistynyt perheenäiti, mutta kuitenkin naisten kasvava osallistuminen työelämään tiedostettiin. Ratkaisu oli nostaa nainen kodin johtajaksi ja kehittäjäksi. Muutos kuluttajalehdeksi liittyy massatuotannon kehitykseen ja kasvuun. Vaikka lehti miellettiin keskiluokkaiseksi, varattomatkin saattoivat samaistua kuluttamisen ideaan. Lukija jälleenmyytiin kuluttajana heistä kiinnostuneille ilmoittajille. Toimitettu ja ilmoitusaineisto tukivat toisiaan sekä sisällöllisesti että taloudellisesti.
Naistenlehdille (pdf), kuten monille muillekin aikakausilehdille, on ominaista tarinajournalismi. Jo varhain niiden visuaalinen ilme oli tärkeä ja muodostuu nykyään paljolti ilmoitustuloja tarjoavan muodin- ja kauneuden ympärille. Naistenlehdillä on vaihteleva lukijakunta ja samalla myös kullakin omanlaisensa tapa tarkastella maailmaa. Toiset ovat tiukasti kiinni todellisuudessa, kun taas toiset poimivat ympäristöstä mielenkiintoisia muodin ja populaarikulttuurin ilmiöitä.
Naistenlehtiä on syytetty valeasuisiksi mainoslehdiksi. (Ladies' Home Journal) |
Todellisuudessa naistenlehdet ovat osa lukijoittensa elämänpolitiikkaa ja vaikuttavat näiden valintoihin kuluttajina ja kansalaisina. Tutkijat ovatkin jo pitkään nähneet niillä olevan tärkeän yhteiskunnallisen roolin, jota ei pitäisi vähätellä. Toimittajat itse toivovat, että voisivat tuoda naistenlehtien sivuille myös nykyistä syvällisempää yhteiskuntapolitiikkaa elämyksellisessä ja koskettavassa muodossa.
Lisätietoa:
Godey's Lady Book: Index, 1855-1865
Godey's Lady's Book: Sampels Collection 1855-1858
Magazine Art: Harper's Bazaar (lehden varhaisia kansikuvia)
Maija Töyry: Varhaiset naistenlehdet ja naisten elämän ristiriidat. Neuvotteluja lukijasopimuksesta (2005)
Kansalliskirjaston aikakauslehtiarkisto mm. Koti ja yhteiskunta lehtiä
Kansalliskirjaston aikakauslehtiarkisto mm. Koti ja yhteiskunta lehtiä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti