Paidan kulttuurihistoria on pitkä. Se on kehittynyt keski- ja uudenajan alus- ja yöasusta osaksi nykyaikaista vaatetusta. Sen esi-isänä on varhais-keskiajan ja antiikin tunika.
|
Paita. CC BY-NC-ND 4.0
by Ilomantsin museosäätiö, Finna |
Suomenkielen
paita-sana tarkoittaa ylävartalon peittävää vaatetta, joka on yleensä kankainen. Viittaa usein miesten kaulukselliseen ja napitettavaan pukineeseen.
Myös karjalassa sana
paita (tai
pajdu) viittaa tavallisesti miehen vaatteeseen.
Suomenkielen sana
paita on tiettävästi germaaninen lainasana, joka on mahdollisesti lainattu muinaisesta gootin-kielestä. Ilmeisesti
muistuttaa läheisesti esi-germaanista
paidō-sanaa, joka on vanhassa ylä-saksassa muodossa
pheit sekä gootin kielessä ollut äänteellisessä muodossa
'paida' (kirjoitusasu: 𐍀𐌰𐌹𐌳𐌰 ).
Esi-ermaaninen sana on tarkoittanut paidan lisäksi myös takkia tai viittaa. Sen indoeurooppalainen juuri on viitannut villavaatteeseen.
Gootinkielenkin sana on viitannut paidan lisäksi myös viittaan.
|
1800-luvun alku
CC-BY-ND-4.0
Finna, Museovirasto |
Useimmille tutusta sanonnasta, jonka mukaan asiat ovat erottamattoma
"kuin paita ja peppu", tulee ilmi paidan alkuperä alusvaatteena. Ennen paidan alla ei useinkaan käytetty alushousuja, vaan peppu oli suoraan paitaa vasten. Myös sanonta
"vaihtaa (vaimoa jne.)
kuin paitaa" viittaa alusvaatekäyttöön.
Nykykielessä paitaa monissa merkityksissä läheisesti muistuttava
pusero on lainaa murteellisesta ruotsista. Pusero on lähtökostaisesti naisten ylävartalon peittävä ja kankainen napitettava vaate, eli miesten paidan naisellinen vastine (vrt. paitapusero). Sukupuoliset erot ovat sittemmin kadonneet ja puseroa käytetään myös muissa merkityksissä, joissa se on miestenkin vaate.
Tunikan lyhyt historia
Koska tunika on paidan isä, niin lienee syytä sanoa muutama sananen sen kehityksestä.
|
Assyrialainen vaate 600-luku eaa.
Malliltaan samanlainen kuin
aikakauden egyptiläinen tunika. |
Vanhin nykyaikaan säilynyt paidan tai tunikan sukuinen vaatekappale on Egyptin 1. dynastian ajalta säilynyt
pukine, joka on löydetty varhaisesta haudasta Tarkanista (
n. 50 km Kairosta etelään). Se koostuu kolmesta suorakaiteen muotoisesta pellavaisesta kangaspalasta, josta kaksi muodostaa kappaleen yläosan ja hihat ja kolmas vartalo-osan. Yllättävn hyvin säilynyt vaate on noin ajalta 3000 eaa. (ekr.) eli yli 5000 vuoden ikäinen. (Tarkempi ajoitus määritteli iäksi n. 3482 - 3102 eaa.) Vaate on tiettävästi
vanhin kudotusta kankaasta säilynyt asu.
|
Kitoni |
Mielenkiintoinen yksityiskohta kuitenkin on, että
vanhan- ja keskivaltakunnan aikana egyptiläiset pukeutuivat lähinnä kiedottaviin lannevaatteisiin, jotka muistuttivat hieman myöhempää kilttiä. He omaksuivat tunikan käytön uuden valtakunnan aikaan syyrialaisilta. Tuollainen tunika oli hautalöytöä paljon yksinkertaisempi vaate, lähinnä suorakaitainen kankaasta ommeltu pussi jossa oli sivussa kädentiet ja ylhäällä pääntie. Vaate ulottu yleensä vyötärön alapuolelle. Pitemmästä tunikasta tuli eräänlainen kaapu, joka koottiin yksinkertaisella vyöllä. Syyrialaiset olivat
omaksuneet tunikan käytön viimeistään 1200 eaa.
Kreikkalaiset omaksuivat pitkän kankaisen tunikaa tai kaapua muistuttavan kietaisuasun, kitonin, n. 750-luvulla eaa. Vaate koostui neliskanttisesta tai lieriön muotoissesta kankaasta joka oli olkapäiltä kiinnitetty aluksi neuloin tai soljin. Myöhemmin olkasaumat saatettiin myös ommella tai kiinnittää napeilla. Kitoni oli erityisesti naisille tyypillinen asu, vaikka miehetkin käyttivät sitä. Naisten kitoni ulottui aina nilkkoihin, vaikka
miesten kitoni lyheni arkaaisen kauden jälkeen polviin.
|
Työmies tunikassa |
Roomalaiset pukeutuivat alunalkaen erilaisiin kietaisuvaatteisiin, lähinnä
etruskeilta peräisin olevaan
toogaan ja sen päällä käytettävään viittaan (pallium tai palla). Naiset lakkasivat käyttämästä toogaa ilmeisesti 200-luvulla eaa, jonka jälkeen siitä tuli lähinnä
prostituoitujen, aviorikoksesta kiinni saatujen ja eronneiden naisten asu. Tunikan roomalaiset omaksuivat asukseen 200-luvulla eaa, jolloin se oli aluksi lasten ja orjien asu, mutta 100-luvulla eaa. tooga alettiin pukea
tunikan päälle. Pohjois-Euroopan eri
indoeurooppalaisilla heimoilla (germaaneilla
(joiksi roomalaiset kutsuivat kaikkia pohjoisia heimoja), kelteillä ja muillakin) tunika oli ollut käytössä ilmeisesti jo pitempään.
|
Kopitlainen tunika 200-luvulta |
Roomalaiset omaksuivat 200-luvulla jaa (jkr)
dalmatikan itäisen Välimeren asukkailta, lähinnä Syyriasta. Dalmatikasta kehittyi myöhemmin keskiaikainen mekko, joka oli aluksi sekä naisten että miesten asu.
Vanhimmat pohjois-eurooppalaiset esimerkit tunikoista on löydetty tanskalaisilta rautakauden suoruumiilta, joista monet on vaatetettu
nahkaisiin tunikoihin. Ne on valmistettu kotieläinten nahkoista. Huldermosen naisella tiedetään olleen villaisen hameen ja turkisviitan alla todennäköisesti pellavainen tai
nokkoskuituinen alusasu, jonka mikroskooppisia jäänteitä löydettiin hänen ihostaan. Ajankuluessa itse vaate oli maatunut ja hävinnyt, kuten ilmeisesti monet muutkin
suoruumiiden vaatekappaleista. Saksasta on löydetty suosta 400-luvulta peräisin oleva
villatunika (Thorberg tunic), joka on ommeltu säästeliäästi ja osin nyöritetty.
Keskiaikainen paita
Läpi keskiajan sekä naiset että miehet, iästä riippumatta, käyttivät alusvaatteinaan ensisijaisesti
pitkähköä paitaa ja sukkia. Miehillä saattoi joskus olla myös alushousut, joita naiset eivät
harvoja poikkeuksia lukuunottamatta käyttäneet. On viitteitä siitä, että yksinkertainen alusmekko, -tunika tai
pitkä paita on ollut käytössä jo rautakaudella.
|
Työmiehiä paidoissa ja tunikoissa
1400-luku |
Eräs vanhimmista miesten paidoista on löydetty Viborgista, Juutinmaalta (Tanskasta) ja
1000-luvulta peräisin. Sitä voidaan pitää myöhäis-rautakautisena tai varhaiskeskiaikaisena. Paita on koottu lukuisista erillisistä pellavaisista kankaanpaloista, jotka on ommeltu yhteen. Osin johtuen lukuisista kankaankappaleista, paidassa ei ollut
olkasaumoja (poncho/kimonohiha) ja se oli malliltaan hyvin
istuva (pdf). Paitaan lienee käytetty
noin metrin levyistä kangasta.
Keskiajalla oli tyypillistä käyttää kankaat hyödyksi mahdollisimman tarkkaan kokoamalla vaatteita paloista. Tuonaikaisissa kangaspuissa kudotut kankaat eivät myöskään olleet erityisen leveitä. Tarkan istuvuudenkin osasyynä voi olla aikakauden tyylin lisäksi pyrkimys säästää kangasta.
|
Paita 1596 on tyypillinen
seuraaville vuosisadoille. |
1200-1100-luvuilta on löydetty joitakin paitoja niin Ranskasta (
St. Louis) kuin Britanniasta (
Arras). Ne ovat olleet ylhäisten henkilöiden, kuten papiston tai aateliston, omaisuutta. Nämä hautapaidat ovat olleet malliltaan runsaampia, mutta edelleen taidokkaasti lukuisista kappaleista valmistettuja.
Vaikka arkeologisia todisteita paidoista on säilynyt melko vähän, kuvallisia ja kirjallisia todisteita on sitäkin enemmän. Jo
viikinkiaikaisissa irlantilaisissa kirjoituksissa puhutaan pellava paidoista tai tunikoista.
Keskiaikaisissa kuvituksista löytyy esimerkkejä myös alusasuista. Ilmeisesti monet aluspaidoista olivat yksinkertaisia T:n-mallisia tunikoita. Koska alusasut eivät näkyneet, niiden kohdalla ollaan varmasti oltu erityisen säästeliäitä kankaan suhteen.
Uudenajan paita
|
1500-luku |
1500-1600-luvuilta löydetyt paidat ovat nekin olleet melko yksinkertaisen mallisia (t-malli).
Räätälit eivät uuden ajan alussa valmistaneet paitoja, vaan niiden valmistaminen oli perheen naisten tehtävä. Jotta jokanainen olisi saattanut valmista paidan, täytyi malli olla melko yksinkertainen. Yleensä ne oli koottu neliskanttisista kappaleista.
Bathin museon kokoelmiin kuuluu useita
paitoja 1530-1650-luvuilta. Kaikki on joko kirjottu tai niissä on koristeena pitsiä. Nämä paidat ovat kuuluneet yläluokan edustajille. Kaikki näistä paidoista ovat valkeita, vaikka muunkin värisiä on ilmeisesti ollut.
|
Gustaa II Aadolfin paita 1627 |
Paitoja oli kaksi tyyppiä puoli- ja kokopaitoja, joista jälkimmäiset olivat selvästi arvokkaampia. Paidat olivat ylhäältä edestä auki kauluksen keskeltä ja yleensä sidottu nauhoilla. Aikakauden miestenpaidat olivat
näkyvissä lähinnä vain kauluksista tai kalvosimista. Joitakin maalauksia, jotka esittävät miehiä
paitasillaan on kuitenkin säilynyt.
Yläluokan paidat lienevät eronneet alemman luokan vastaavista lähinnä vain koristelujensa vuoksi. Yläluokan naisilla oli aikaa kirjoa paitoja ja yläluokalla oli myös varaa ostaa kallisarvoista pitsiä. Myös materiaali lienee ollut hienompaa laatua. Paitojen napiton malli säilyi samana aina 1850-luvulle saakka.
|
Diderot 1767 |
Materiaali oli yleensä ainakin 1700-luvulle saakka pellavaa, joskin
toisinaan kylmissä olosuhteissa
myös villaa.
Pohjois-Amerikassa saatettiin käyttää myös puuvillaa.
1700-luvulla räätälit alkoivat valmistaa myös paitoja. Malli säilyi tästä huolimatta erittäin yksinkertaisena. Kankaan suhteen oltiin säästäväisiä ja paidat kulutettiin usein loppuun. Ne olivat edelleen alusvaatteita, joiden ei kuulunut juurikaan näkyä takin ja liivin alta.
Hihat muuttuivat kuitenkin 1700-luvulla
runsaammiksi kuin ne olivat aiemmin olleet. 1700-luvun lopun brittiläisen herrasmiehen tärkein vaate oli valkoinen pellavapaita.
|
Herrasmies (1807) korkeassa
kauluksessa ja kravatissa |
1800-luvun alkupuolella miesten paidoissa oli tyypillisesti korkea ns. savupiippu kaulus. Koristeelliset hihansuut ja kaulukset menivät pois muodista. Vuosisadan alussa pitkä, useimmiten valkoinen (mutta toisinaan myös värillinen) kravatti peitti kaulaa.
Puuvilla yleistyi paitojen materiaalina, vaikka niitä valmistettiin edelleen myös pellavasta.
1840-luvulla olivat muodissa valepaidat eli paidakkeet (kauluri, dickey).
Vuosisadan puoliväliin tultaessa oli suosittua käyttää paidan ohella irtokauluksia ja kalvosimia.
1800-luvun alkupuolella alaluokkien ja työväenluokan miesten käyttöön alkoi ilmaantua
värillisiä paitoja. Herrasmiehet eivät niitä kuitenkaan käyttäneet. Niitä ei pidetty tarpeeksi arvokkaina viralliseen käyttöön.
Punainen paita oli 1860-luvun Italiassa vallankumouksellisesti symbooli. Yllättäen tämä synnytti muodin, jonka seurauksena naiset alkoivat käyttää paitoja 1860-luvulla.
Nykyaikainen paita
|
Paita 1833 |
Nykaikaiset versiot paidoista alkoivat tulla käyttöön 1830-luvulla, jolloin muodissa alkoi näkyä napillisia paitoja. Kuitenkin perinteinen paita säilytti osin asemansa aina
1860-luvulle saakka.
1800-luvun loppupuolella miesten muoti yksinkertaistui ja muuttui ankaraksi. Kaikenlaista hienostelua pidettiin epä-maskuliinisena. Kirjailut ja pitsit eivät kuuluneet muotiin. Valkoinen paita oli malliltaan yksinkertaisen ankara.
|
Käännetyt kaulukset 1862 |
1860-luvulla paitoihin alkoi ilmestyä
käännettyjä kauluksia, jotka ovat tyypillisiä nykyaikaiselle kauluspaidalle.
1870-luvun valkoista miesten paitaa oli monesti enää vaikea erottaa nykyaikaisesta. Nykyaikaiset kravaatit tulivat myös muotiin.
1890-luvulla kaulukset kasvoivat ja paidan edusta tärkättiin jäykäksi. Raitapaidat olivat muodissa epävirallisissa yhteyksissä. 1800-luvun lopulla paidat valmistettiin jo yleensä
puuvillasta.
|
1920-luvun mainos |
1910-luvulla muodissa olivat hyvin korkeat ja jäykät kääntökaulukset, joissa oli usein pyöristetyt kulmat.
1920-luvun alkupuolella kääntökaulukset olivat hetkellisesti poissa muodista. 1920-luvun lopulla muodissa olivat irtokaulukset. 1920-luvulle tultaessa myös
sininen paita oli vakiinnuttanut asemansa.
Ruutupaidat tulivat muotiin 1920-luvun puolivälissä, vaikka niitä olikin valmistettu 1850-luvulta lähtien ja ne olivat kuuluneet ns. villinlännen asuun. 1930-luvulla muotiin tulivat kauluksen kovikkeet. 1930-luvulla virallisen kauluspaidan ohella alettiin myydä rennompia malleja, mm.
havaiji-paitoja.
Flanellipaidat nousivat suosioon 1930-luvun puolivälissä.
|
Ruutupaita 1958 |
1950-1960-luvulla paitojen materiaaliksi alettiin kokeilla keinokuituja, mikä ei ainakaan tehnyt niistä mukavampia. Havaiji-paidat tulivat myös uudelleen muotiin. 1960-1970-luvulla ensi kertaa yli sataan vuoteen olivat jälleen muodissa röyhelöt kauluksissa ja hihansuissa (ns.
runoilijapaita). 1970-luvulla ruutupaidat olivat hyvin suosittuja ja ovat säilyttäneet asemansa siitä lähtien.
|
Gary Cooper 1950 |
Virallisissa ja muodollisissa yhteyksissä käytettty paita pysyi kuitenkin edelleen entisenlaisenaan. 1980-luvun nousukaudella valkoinen kauluspaita heijasteli jälleen valtaa ja asemaa. Muodissa olivat saksalaisen Hugo Bossin paidat. 1990-luvulla ruutupaidat olivat osa
grunge-muotia. Tänäkään päivänä paita ei ole menettänyt merkitystään, vaikka sen väriskaala nuorten miesten parissa on ehkä hieman laajentunut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti