Suomalainen historiankirjoitus alkaa Lallista, piispa Henrikistä ja Köyliön järven jäästä. Samalla esihistoriallinen aika päättyy ja alkaa keskiaika.Tarina on jo kauan kutkuttanut tutkijoita. Muistovirrellä on erilaisia mahdollisia selityksiä. Ehkä on kyse legendasta tai jopa lähetyskristillisestä sepitelmästä, jonka tarkoitus oli saada Pohjolan pakanuuteen taipuvat kuriin. Ehkä tarinalla on jonkinlaista tosi pohjaakin kirkkokuriin tottumattomien, Pohjolan itsenäisten talonpoikien verokielteisyydessä.
Toinen Ruotzis yleni.
Toinen Hämehen Heinrichi
Toinen Erichi kuningas.Ensimmäinen ns. ristiretki tehtiin Suomeen mahdollisesti noin vuonna 1155, tosin ristiretken historiallisuudesta ei suinkaan ole varmuutta. Legendan mukaan teki ruotsin kuningas Eerik IX Jedvardinpoika Uppsalan piispan Henrikin kanssa. Eerikin suku hallitsi Länsi-Göötänmaata koko Ruotsin sijasta.
Itse ristiretki tuskin oli kovin mittava vierailu, sillä sen merkitystä on todennäköisesti liioiteltu Eerikin pojan Knuutin propagandaa tämän yrittäessä turhaan saada isänsä julistettua pyhimykseksi. Eerikin joukot olivat pienehköjä, eivätkä mitenkään olisi riittäneet laajempaan valloitusretkeen, vaan kenties vain liittolaisneuvottelujen tueksi. Vuosisata myöhemmin eli noin 1270 Eerikistä tuli kaikesta huolimatta Ruotsin kansallispyhimys.
Eerikistä tiedetään historiallisesti hyvin vähän. Ruotsissa häntä on palvottu pyhimyksenä ja kutsuttu meillä Eerikki pyhäksi. Tässä ominaisuudessa hänet on ikuistettu myös Tukholman vaakunaan vuodesta 1376 lähtien. Vanhin maininta Lallista piispa Henrikin surmaajana on Hemminki Maskulaisen virrestä vuodelta 1616. Tilanne Ruotsissa oli keskiajalla melko moniselitteinen ja kuningasvallasta taisteli useita kilpailevia sukuja ja sukuhaaroja.
Henry de Blois |
Periaatteessa Glastonburyn piispa Henry oli ristiretken aikalainen, mutta todisteita hänen osallistumisestaan ei ole. Ainoa teoriaa tukeva seikka on piispan nimi sekä se, että hänen isänsä Stephen II Blois’n kreivi oli eräs ensimmäisen ristiretken johtajista ja kuollut ristiretkellä vuonna 1102. Periaatteessa hän olisi toki voinut Suomessa käydä, muttei mitenkään täällä kuolla.
Dosentti Tuomas Heikkilä pitää mahdollisena, että Henrik olisi joko Tukholmasta Suomen kirkollisia oloja järjestelemään lähetetty apupiispa tai vaihtoehtoisesti pelkkä myyttikasaumasta syntynyt sepitteellinen pyhimys. Hänen mukaansa keskiajan ihmiselle pyhimystarinan historiallinen totuusarvo ei ollut yhtä tärkeä kuin pyhimyksen pyhyydestä todistavat ihmeet ja rukousvastaukset (pdf).
Piispa Henrik ja Lalli |
Heikkilä toteaa (pdf), että vaikka legendateksti laadittiin vasta 1200-luvulla, on ollut mahdollista, että piispaa olisi paikallisesti pidetty pyhimyksenä jo aiemmin. Toisin kuin historiassa on myöhemmin esitetty, legendassa Henrikiä ei esitä Suomen eikä Turun piispana. Legenda onkin myöhemmin elänyt omaa elämäänsä. Suosituksi Henrikin kunnioitus tuli 1300-luvulla saavuttaen lakipisteensä 1400-luvulla. Pyhimyselämänkerta on siitä erikoinen, että se unohtaa tyystin Henrikin lapsuuden ja alkaa hänen toiminnastaan Ruotsissa. Vasta pyhimyksen kuolemasta alkava ihmeluettelokaan ei ole yhtä pitkä kuin tavallisesti.
Ei silloin hyvin eletty,
Cuin oli Linna Lijnamaisa,
Cuisti Cumolan kedolla.
Silloin leipä lehmän maxoi,
Murun mullinen vasicka,
Carpion härkä Culosarvi.”
Vanhin Suomea koskeva kirjallinen asiakirja on paavi Aleksanteri III:n kirje Uppsalan akkipiispalle 1171 tai 1172 eli vain pari vuosikymmentä legendaarisen ristiretken jälkeen. Vaikka 1100-1200-luvuilla alkanutta keskiaikaamme pidetään historiallisena ajanjaksona, siltäkin on säilynyt vain vähän kirjallista materiaalia. Erityisesti 1300-luvulle saakka kirjalliset tiedot maastamme ovat hyvin hajanaisia ja täynnä aukkoja. 1100-1200-lukuja kutsutaankin varhaishistoriaksi. Tuolloin koko aluetta ei tunnettu Suomena, vaan ainoastaan Itämaana (Österland) ja alueen suomea puhuvilla asukkailla tuskin oli yhteistä kansallistunnetta.
Suomen siirtyminen osaksi Ruotsia alkoi vähitellen 1100-1200-lukujen aikana. Etelä-Suomen vakiintuminen osaksi Ruotsia tapahtui kuitenkin vasta Pähkinäsaaren rauhassa 1323. Kuninkaan vallan vakiinnuttamiseksi maata alettiin 1200-luvulla linnoitta. 1300-luvulla rakennettiin Eurajoen ja Lapinjoen väliin Liinmaan linna (Vreghdenborch), joka kuitenkin hylättiin jo 1400-luvun alussa. Se oli rakennettu strategiseen paikkaan, josta saattoi valvoa jokiliikennettä. Linna oli osin kivestä rakennettu ja sitä ympäröi vetinen vallihauta. Käyttöaikanaan linna ilmeisesti sijaitsi pienellä saarella lähellä mannerta. Kansanperinteessä linna tunnettiinkin merirosvojen pesäpaikkana.
Ei silloin hyvin eletty,
Cuin oli Linna Lijnamaisa,
Cuisti Cumolan kedolla.
Silloin leipä lehmän maxoi,
Murun mullinen vasicka,
Carpion härkä Culosarvi.”
Paavi Aleksanteri III |
Suomen siirtyminen osaksi Ruotsia alkoi vähitellen 1100-1200-lukujen aikana. Etelä-Suomen vakiintuminen osaksi Ruotsia tapahtui kuitenkin vasta Pähkinäsaaren rauhassa 1323. Kuninkaan vallan vakiinnuttamiseksi maata alettiin 1200-luvulla linnoitta. 1300-luvulla rakennettiin Eurajoen ja Lapinjoen väliin Liinmaan linna (Vreghdenborch), joka kuitenkin hylättiin jo 1400-luvun alussa. Se oli rakennettu strategiseen paikkaan, josta saattoi valvoa jokiliikennettä. Linna oli osin kivestä rakennettu ja sitä ympäröi vetinen vallihauta. Käyttöaikanaan linna ilmeisesti sijaitsi pienellä saarella lähellä mannerta. Kansanperinteessä linna tunnettiinkin merirosvojen pesäpaikkana.
Viikinkiajan ja varhaiskeskiajan Satakunta
Lähtäm maita ristimähän
Maillen ristimättömillen
Paicoillen Papittomillen
Suomalainen kirjoitettu historia ja samalla historiallinen kausi alkaa Lallin tarinasta. Sitä edeltävä aika on esihistoriaa ja sen myötä astutaan historialliseen aikaan. Kristinusko oli kuitenkin saapunut maahamme jo aiemmin. Kristilliseen eli esineettömään tai korkeintaan krusifiksejä sisältäneeseen ruumishautaukseen siirryttiin Ala-Satakunnassa noin 1050 ja Lounais-Suomessa ja Hämeessä noin sata vuotta myöhemmin. Läntinen Suomi oli siis täysin ilman ristiretkiä ja vieraita valloituksia siirtynyt kristilliseen aikaan jo vuoteen 1155 mennessä.
Ala-Satakuntaan kuuluivat 1600-luvulla seuraavat hallintopitäjät: Ulvila, Kokemäki, Huittinen, Eurajoki, Lappi, Eura ja Loimaa. Ne eivät olleet yhteneviä tuolloisten kirkkopitäjien kanssa. Köyliö sijaitsee Euran ja Huittisten välissä ja Kokemäki on sen naapurikunta. Ennen vuotta 1870 se oli osa Euraa. Tarun tapahtumapaikka Köyliö sijaitsee siis Manner-Suomen varhaisimmalla kristillisellä alueella, jossa uusi usko oli vakiintunut jo noin 100 vuotta ennen mainittua ristiretkeä. Tähän tietenkin viittaavat jo tarinan suomalaisten nimetkin.
Pyhä Laurentius, Sveanmaan Överselön kirkko. (Public Domain by sv:Klafui, rajattu alkuperäisestä) |
Kaikilla näistä nimistä on jo tuolloin periaatteessa ollut kristillinen tausta. Pyhä Laurentius eli suomeksi Pyhä Lauri tai ruotsiksi Sankt Lars koki marttyyrikuoleman Roomassa Valeriuksen vainoissa 258. Pyhä Gertrud oli 600-luvulla elänyt belgialaisen Nivesin luostarin abbedissa, joka oli sairaaloiden suojelija ja apu tauteja vastaan. Pyhä Olavi oli tietenkin 1030 kuollut Pohjolassa suosittu norjalainen pyhimys kuningas. Pentti taas voisi olla paitsi muunnos ruotsalaisesta Bengt nimestä myös viittaus Pyhään Benedictukseen (480-453). Benedictuksen muistopäivä 21.3 on Suomessa Pentin nimipäivä.
Euran viikinkiaika on laajalti tunnettu. Eura oli yksi Itämeren alueen viikinkiaikaisista keskuksista. Euraan saavuttiin usein Eurajokea pitkin Karttuan koskien kautta. Toiseksi tärkein reitti mereltä Euraan kulki Kokemäenjoelta Köyliön kautta. Kolmas yhteys oli maareitti Laitilaan, Vakka-Suomen suuntaan. Eurassa suurin osa asutuksesta oli keskittynyt joen ylimpään osaan aivan Pyhäjärven lasku-uoman varteen. Uoma kulki tuolloin eri reittiä kuin nykyisin. Jokea myöten ovat saapuneet niin sotilaat kuin kauppiaatkin. Merestä jokeen ovat nousseet myös eri lohikalat. 1000 vuotta sitten myös Pyhäjärven pinta oli nykyistä selkeästi korkeammalla.
Ensimmäinen ristiretki Pyhän Henrikin sargofagissa Nousiaisissa. |
Kauttuassa sijaitsee Euran muinaislinna. Se sijaitsee peltotasangolta nousevalla jyrkkäseinäisellä mäellä. Se sijaitsee Pyhä Järven rantamilla lähellä Eurajoen niskaa. Linnavuorelle oli rakennettu kivivallit, jotka ovat osin säilyneet. Vallien sisään jäi pienehkö noin 750 neliömetrin linnoitus. Suomen linnavuoret ovat pääosin kooltaan 1000-2000 neliötä ja pienin linnavuori on sekin 600 neliötä. Euran muinaislinnassa ei ollut koskaan pysyvää asutusta, vaan se oli ainoastaan vartio- ja pakopaikka. Linnoitus on ollut käytössä ainakin 700-800-luvuilla, kenties myöhemminkin.
Euran käräjämäki on Suomen tunnetuimpia ja merkittävimpiä rautakauden kalmistoja. Se sijaitsee Eurajoen itärannalla. Käräjämäki ja sen pohjoispuolinen, nyttemmin tuhoutunut Osmanmäki olivat kokonaan peltojen ympäröimiä. Käräjämäen keskeinen piirre olisi käräjäympyrä. Siellä pidetyistä käräjistä ei kuitenkaan ole tietoa. Merkittävin muinaismuisto ovatkin alueelta löydetyt runsaat ruumishaudat. Ajoitetut ruumishaudat ovat merovinki- ja viikinkiajalta eli 500-1000-luvuilta. Toinen merkittävä hauta-alue on Luistarissa, josta on löydetty hautoja keskiseltä rautakaudelta ristiretkiajalle eli 500-1200-luvuilta.
Köyliön järvessä sijainneella kirkkokarilla oli 1300-luvulla rakennettu muistokappeli. Kappelin alueelta löydetyt varhaisimmat rahat ovat Albrecht Meckenburgin ajalta. Köyliön tuhkanummella on ollut rautakautinen kalmisto, joka sijoittunee 500-1000-luvuille. Köyliön Yttilänotan ruumiskalmisto on esi-historiallisen ajan lopulta.