keskiviikko 14. syyskuuta 2011

Kivikauden ruokavalio

Kivikauden ruokavalio on muodissa ja sen taustalla on romanttinen ajatus paluusta ihmisten alkuperäiseen oikeaan ruokavalioon. Esi-isien ruokavalio lienee eräs varhaishistorian tutkijoiden vaikeimpia tutkimuskohteita. Onkin olemassa keskenään ristiriitaisia käsityksiä siitä, mikä on ihmisten luontainen tai ihanteellinen ruokavalio.

Inuitit ovat oiva esimerkki nykyihmisen sopeutuvuudesta äärimmäisiin ruokavalioihin. Ihminen on sangen sopeutuvainen ruokavalionsa suhteen, minkä osoittaa esimerkiksi inuiittien ruokavalio. Nämä ovat oppineet hyödyntämään karibujen maksan ja valaan nahkan (muktuk) sisältämän C-vitamiinin korvatakseen sen vajeen, joka muodostuu, kun heille ei ole tarjolla kasvisravintoa. He ovat myöskin oivaltaneet, että nämä C-vitamiini-pitoiset ruuat on nautittava perinteiseen inuiittitapaan raakoina. Inuiittien sopeutuminen ruokavalioon on oletettavasti tapahtunut suhteellisen nopeasti viimeisen 1000-1500 vuoden aikana. Ankara ilmasto lienee karsinut sopeutumatonta väestöä tehokkaasti.

Ihmisen ruokavalioon vaikuttavat niin monet kulttuuriset ja elinympäristöön liittyvät seikat, että on lähes mahdotonta kurkistaa ihmisen "luonnolliseen" ruokavalioon. Jotakin voimme toki päätellä muiden ihmisapinoiden ravinnosta. Vaikka lähisukulaisemmet mielletään usein banaaneja popsiviksi apinoiksi, niistä vain gorilla on lähes puhtaasti kasvissyöjä. Orankien ravintoon kuuluu hedelmien lisäksi esimerkiksi hunajaa, linnunmunia ja hyönteisiä. Myös rauhanomaisina pidettyjen kääpiösimpanssien ravintoon kuuluvat hunaja, hyönteiset ja jopa kalaa. Sukulaisistamme simpanssien tiedetään metsästävän ryhmissä vähän niin kuin ihmisetkin oletettavasti metsästivät suurriistaa. Niiden parissa on myöskin ilmennyt harvinaisena kannibalismia. Simpanssien ruokavalio koostuu silti pääosin hedelmistä, lehdistä, siemenistä, pähkinöistä ja juurista. Ne syövät myös mielellään termiittejä.

Jotain voimme oppia myös historian ja arkkeologian avulla. Varhaisen ruokavalioon kuuluneiden kasvisten tutkimuksen tekeävät kuitenkin haasteelliseksi useat käytännön seikat. Ensinnäkin ihmisasutuksen lähestöltä löytyneitä kasveja on voitu käyttää muutoinkin kuin ravintona, toiseksi kasvinosat säilyvät luita ja äyriäisten kuoria hiekommin sekä lisäksi monet nykyihmisen myöhäispaleoliitin ja mesoliitin ajan asuinpaikat sijaitsivat muinaisilla merenrannoilla, jotka ovat peittyneet kohonneen merenpinnan alle. Ongelmana on myös esineisiin liittyvät tulkinnat, joihin ennakkoasetelmat vaikuttavat. Esimerkiksi suomesta runsaasti löytyneet "hylkeenpyyntinuijat" ovat aivan yhtä hyvin voineet olla kaivuukepin painoja. Aiemmin ne on kuitenkin lähes aina tulkittu nuijiksi, koska on nimenomaan etsitty metsästysaseita.



Ihmisen kehitys ja ruokavalion muuttuminen

Kivityökalut kehittyivät karkeista kivenmöhkäleistä aina hienopiirteisiksi työkaluiksi.Kivikaudesta puhuttaessa puhumme ajanjaksosta, joka kesti yli 2 miljoonaa vuotta. Tästä ajasta vanhempikivikausi eli paleoliittinen kivikausi kattaa yli 99%. Se puolestaan jakautuu kolmeen tai neljään toisistaan poikkeavaan ajanjaksoon.

Varhaispaleoliittinen kausi sijoittuu noin 2 500 000 - 120 000 vuoden taakse ja kattaa hyvin pitkän ja melko hitaan muutoksen jakson, jona aikana homo suku kehittyi vähitellen sekä älyltään, taidoiltaan että elinympäristöön sopeutumiseltaan. Se alkoi yksinkertaisten työkalujen kehittelystä ja päättyi viimeistään neanderthalilaisten levittäytymiseen 120 000 vuotta sitten.

Keskipaleoliittinen kausi alkaa aikaisintaan 300 000 vuotta sitten, jolloin Afrikassa asuneet heidelbergin ihmiset alkoivat vähitellen kehittyä kohti nykyihmistä. Noin 250 000 vuotta sitten alkoi sen eurooppalainen muoto kehittyä kohti neanderthalilaista. Ajan jaksolle oli tyypillistä vähitellen nopeutuva ja monimutkaistuva kulttuurikehitys. Jo heidelbergin ihminen oli osannut käsitellä tulta ja kypsentää ruokansa sekä valmistanut aiempaa taidokkaampia työkaluja. Viimeistään keskipaleoliittisella kaudella alettiin rakentaa asumuksia, haudata vainajia ja viimeistelemään työkaluja. Elinpiirin laajeneminen yhä kylmemmille seuduille viittaa jonkinlaisen vaatetuksen käyttöön. Vaatetäin kehitys viittaa siihen, että vaatetus olisi otettu käyttöön noin 170 000 vuotta sitten.

keskiviikko 7. syyskuuta 2011

Kuutamolla

Japanilaiset viettävät kahta kuunkatselujuhlaa alkusyksystä. Tänä vuonna ensimmäistä vietetään maanantaina, 12. syyskuuta ja toista myöhemmin 9. lokakuuta. Ensimmäisen juhlan kanssa yhtä aikaa vietetään samantapaista juhlaa monessa muussakin Itä-Aasian maassa.

Juhlat tunnetaan nimellä tsukumi tai otsukumi. Perinteen juuret ovat esihistoriallisella Jomon-kaudella ja se on tullut niin suosituksi, että juhlat jatkuvat yleensä useita päiviä ensimmäisen juhlapäivän, täysikuun katselun (perinteisen kuukalenterin 8. kuun 15. päivä) jälkeen.

Kullakin hetkellä parhaimmillaan olevia herkkuja tarjotaan kuulle - ensiksi makeita mukuloita ja myöhemmin kastanjoita tai papuja. Näin ollen juhlia kutsutaankin toisinaan nimillä imomeigetsu (perunannostokuu) ja mamemeigetsu (papusatokuu) tai Kurimeigetsu (kastanjasatokuu). Sana imo viittaa sekä bataatteihin (paikallinen lajike, satsuma-imo), jamsseihin (yama-imo), taaroihin (sato-imo) että tavallisiin perunoihin (jaga-imo).

Tarjoamuksia kuulle: elefanttiheinää, riisipalloja ja kastanjoita. Photo katorisi by CC-BY-3.0Vuotuisjuhla sai vaikutteita Kiinasta Heian kaudelta, jolloin alettiin järjestää juhlia sadonkorjuukuun katselemiseksi. Näihin juhliin keräännytään paikoille, joissa kuu on hyvin näkyvissä. Tarjolla on riisipalloja (dango), taaroja, keitetyt tuoreet soijapalot (edamame), kastanjat sekä muut syksyiset herkut sekä sake eli riisiviina. Koristeena käytetään yleensä elefanttiheinää (susuki), joka nimeltään muistuttaa hieman juhlan nimeä.

Juhlaan liittyvät myös omat nuudeliherkut soba (tattari-) ja udon (vehnänuudeli), jonka päällä tarjotaan merilevää ja raakaa munaa ja päälle laitetaan lientä. Ne tunnetaan nimellä tsukimi soba ja tsukimi udon. Tsukimi burgereiden välissä on myös paistettua munaa. Keltuainen näyttää hieman taivaalla kuulottavalta kuulta.

keskiviikko 31. elokuuta 2011

Suomalaisia naisia taiteen tekijöinä

Suomalaisilla naistaiteilijoilla on merkittävämpi asema Suomen taiteen historiassa kuin heidän sisarillaan monissa muissa maissa. Meilläkin vasta harvat olivat elinaikanaan arvostettuja, mutta monet ovat kuitenkin saavuttaneet mainettaan postyymisti. Yllätyin siitä kuinka erilainen tilanne voi muualla olla. 


Maria Wiik: Snappertunan tyttö
Törmäsin guerilla-girls anarkistisen feministi-ryhmän plakaattiin, jossa vaadittiin naistaitei-lijoiden vahvempaa esiin tuomista. Lukujen mukaan alle 3%:ia MET:n taideteoksista (Metropolitan Museum of Art, New York) on naistaiteilijoiden tekemiä, mutta 83%:ssa alastonmaalauksia kohteena on nainen. Nähtävästi yhdysvaltalaismuseoiden kokoelmissa ja näyttelyissä onkin naispuolisten taiteilijoiden teoksia varsin vähän esillä. Se sai minut vihdoin tajuamaan, että kyllähän kaikki naispuoliset suosikkitaiteilijani ovat suomalaisia.

Toisaalta, vaikka tilanne meillä onkin ollut parempi - sekä uuden kansakunnan näyttämisen halun että naisten intohimoisen taiteen tekemisen ansiosta - monet guerilla girls -ryhmän toisessa julisteessaan esille tuomat ongelmat ovat koskettaneet myös suomalaisia naispuolisia kuvataiteilijoita. Tie huipulle ei ole ollut koskaan helppo ja tunnustusta on sadellut elinaikana myöhään tai usein vasta kuoleman jälkeen.

Onneksi museot esitelleet naispuolisten taiteilijoiden taidetta kohtuullisesti. Erityisesti Ateneumin taidemuseo on ollut innokkaasti tuomassa esiin suomalaisen taiteen naispuolisia klassikoita. Viimeinen näyttelyistä oli Naisten kaupunki ja tulossa on jälleen Schjerbeckin näyttely vuonna 2012. Siitäkin huolimatta sielläkin on silti ollut selvästi enemmän miestaiteilijoiden näyttelyitä kuin naisien. Suhde on kuitenkin paljon parempi kuin aiemmin linkitetyissä MET:ssä tai esimerkiksi Venetsian bienaalissa.



Margareta Capsia: Pyhä ehtoollinen
Taiteen tienraivaajattaria

Tie taiteilijaksi ei ollut naisille varsinkaan ennen 1800-lukua ja sen jälkeenkään helppo. Tukhloman taide-akatemiassa alettiin kouluttaa naisia viralisesti vasta 1847. Jo aiemmin kuitenkin naiset olivat saattaneet opiskella akatemian opettajien yksityisoppilaina. Lisäksi pitkän aikaa ei ollut sopivaa, että yläluokan tytöt elättivät itsensä taiteella, joten monet tyytyivät sukulaisten ja tuttavien muotokuviin.  

Suomen taideyhdistys ei sen sijaan erotellut taiteilijoita sukupuolen mukaan, vaan tuki kaikkia myöntämällä apurahoja ja ostamalla heidän teoksiaan kokoelmiinsa. Naispuoliset taiteilijat pääsivät paremmin esiin, koska nousevalla kulttuurilla oli tarve haalia esiin kaikki osaajat sukupuolestaan riippumatta. Tässä kappaleessa esitellään taiteilijattaria pääosin heidän uransa ajankohdan perusteella.

Varhaisin Suomessa vaikuttanut jälkipolvien tiedossa oleva naispuolinen taiteilija oli ruotsalaissyntyinen maalari, kirkkotaiteeseen erikoistunut Margareta Capsia (1682-1759). Capsia oli hollantilaista sukujuurta ja hänet tunnetaan lähinnä pappismuotokuvista ja alttarimaalauksista, joiden ansiosta hänen tulonsa olivat ajoittain yhtä korkeat kuin puolisollaan tuomiokirkon taloudenhoitajalla. Häntä pidetäänkin 1700-luvun alun etevimpänä kirkkotaiteilijana maassamme.

Muotokuvat  olivat naisellista
taidetta (Rotkirch).
Aikalainen Porvoon piispatar Helena Arnell (1697-1751) oli syntynyt Tukholmassa. Hänen muotokuvansa olivat keskittyneet lähinnä perheen piiriin, mutta hän oli kuitenkin ilmeisesti koulutettu taiteilija. Ensimmäinen tunnettu maassamme syntynyt naispuolinen taiteilija oli kustavilainen vapaaherratar Charlotta Malm-Reuterholm (1768–1845), joka maalasi myös lähinnä omaisiaan ja sen ohella maisemia.

Edla Blommér (1817-1908) oli miehineen varhaisimpia suomalaisia taiteilijapariskuntia. Hän oli opiskellut Ruotsin kunikaallisessa taideakatemiassa 1840-luvulla. Hänen aikalaisiaan oli Matilda Rotkirch (1813-1842), joka oli maamme merkittävimpä varhaisia taiteilijattaria. Hän sai yksityisopetusta kuninkaallisen taideakatemian opettajilta ja teki sittemin myös kiertomatkan Eurooppaan. Hän menehtyi 28-vuotiaana keuhkotautiin tuotannon käsittäessä perinteiseen tapaan lähinnä lähipiirin muotokuvia.