Pyhän kohde vaihtelee kulttuurista toiseen. Ibis oli muinaisille egypti- läisille pyhä lintu. |
Kielitoimiston sanakirjan mukaan käsite pyhä merkitsee alunperin joko "maallisen yläpuolella oleva, kunnioitettava, palvottava, pelättävä." taikka "Jumalan kanssa läheisessä yhteydessä oleva" sekä"Jumalalle, jumalanpalvelukseen omistettu, kunnioitettava, palvottava." Toisaalta sanalla 'pyhä' on myös arkisempi merkitys, joka viittaa asiaan, joka on "velvoittava, ehdoton, peruuttamaton, juhlallinen; kunnioitettava, jalo, puhdas" lisäksi sanalla pyhä voidaan viitata myös pyhäpäivään tai sunnuntaihin.
Kielitoimiston kuvaus on vahvasti kristinuskon ja oman kulttuurimme värittämä, sillä kaikissa kulttuureissa pyhä ei viittaa yhteen erityiseen Jumalaan vaan erilaisiin jumaluuksiin ja henkiolentoihin, joita kyseisessä uskomusperinteessä palvotaan ja kunnioitetaan.
Hindujen pyhä joki Gagnes laskee ohi pyhän kaupungin Varanasin. CC-BY-2.0 by Babasteve |
Wikipedian aiemman määritelmän mukaan "Pyhä on tavallisesta, maallisesta ja profaanista erotettu. Pyhä on jotakin mitä pidetään erillään konkreettisesti tai kuvaannollisesti; ajanlaskussa pyhä on ollut päivä, joka eroaa arjesta, joka taas on varattu työlle ja suurille kodin askareille." (05.09.2006).
Pyhän etymologia
Suomenkielen sanan pyhän alkuperäinen merkitys viittaakin mahdollisesti juuri tabuun, sillä se saatta olla läheistä sukua sanalle piha ja on alunperin merkinnyt kiellettyä ja rajattua. Pyhän rikkoja on saanut vainajat ja muut henkiolennot vastaansa. Pyhä on voinut olla esimerkiksi kielletty, aidattu alue uhrilehdossa, jonne on vain heitetty uhreja. Samalla lailla oma kotikontu, suvun omistamat maat (piha) olisi tuntunut muinaisajan ihmisestä arvokkaalta eli pyhältä. Siihen olisivat liittyneet myös omat esi-isät ja suvun haltijat. Samanlaista pyhyyden tunnetta tuntee moni kotimaatansa kohtaan tänäkin päivänä.
Voi olla, että sana pyhä on sukua sanalle piha. By MaSii |
Tutkimushistoriassa on kuitenkin helposti unohdettu Venäjällä puhuttavien sukukielten vastaavat käsitteet. Erämordvan sana pežet merkitsee sekä syntiä että viitta Jumalan avuksi huutamiseen. Moksassa on säilynyt johtamaton vartalo peže, joka viittaa paitsi myös valan vannomiseen. Synti ja valan vannominen liittyvätkin toisiinsa juuri pyhän käsitteen kautta. Suomessa ja monissa muissakin kielissä käytetään usein ilmaisua pyhä vala. Myös mordvan äänteellinen suhde itämerensuomalaisiin kieliin on kiinteä.
Permiläisissä kielissä on sanaa pyhä muistuttavat sanat. Komin pež merkitsee "pakanallinen, epäpyhä, likainen; lika" ja udmurtin pož on merkitykseltään "likainen, saastainen". Permiläiskielen sanat palautuvat alkumuotoon piša, josta myös mordvan kielen ilmaisu ja saamenkieliset (pohjoissaamessa bassi) muodot ovat lähtöisin. Tällöinen kehitys kantasuomessa olisi kulkenut pi-tavusta pü-tavuun ilmeisesti pyhä ja piha sanojen merkityserojen korostamisen vuoksi. Vastaavaa kehitystä on ollut myös muilla samankaltaisilla sanapareilla.
Saamelaisten palvontamenoja (1700-luku). |
Muissakin maailman kielistä epäpyhän ja pyhän käsitteet liittyvät toisiinsa. Latinassa sacer merkitsee myös kirottua ja manalan jumalalle vihittyä. Samanlainen kehitys on ollut myös sanalla tabu, joka merkitsee epäpyhää tai kiellettyä, vaikka sen alkuperäinen merkitys polyneesialaisissa kielissä on ollut pyhä.
Sanalla pyhä on suomalaisugrilaisissa kielissä paljon erilaisia sivumerkityksiä. Sellaisia ovat "varattu, omistuksessa oleva", "vakituinen", "hyvä, turvallinen, puhdas", "joutoaika, juhlapäivä" (sunnuntai) ja "uhripaikka". Sanan johdokset puolestaan merkitsevät esimerkiksi "suojelemista", "huolehtimista" ja "erottamista". Kristinusko on myöhemmin värittänyt näkemystämme pyhästä oman käsityksensä mukaisesti. Sana (püha) onkin tullut merkitsemään paastoa, hurskautta ja sunnuntaihin. Näihin käsitteisiin se viittaa myös monissa muissa suomalaisugrilaisissa kielissä, joista vatjassa se viittaa myös paastoruokaan.
Kristinuskon vaikutus käsitykseen pyhästä
Pyhä Yrjö. Ikonit kuvaavat ortodoksisen kirkon pyhiä. |
Ortodoksisessa uskossa pyhää käytetään sekä "nimityksenä henkilöstä, jonka paikalliskirkon tai patriarkaatin Pyhä Synodi on kanonisoinut eli julistanut virallisesti pyhäksi. (Vrt. Agia, Agios, Svjato, Sant, Santa, Sankt, St.)". Pyhäksi julistamisen perusteena voi olla esimerkiksi marttyyrikuolema, esimerkillinen elämä tai kuoleman jälkeen tehdyt ihmeet. Katollisessa kirkossa käytetty käsite pyhimys ei ole käytössä ortodoksisessa kirkossa. Pyhä on paitsi: "Jumalasta ja hänen ominaisuudestaan käytettävä määrite [...] myös ortodoksisessa kirkossa määrite ihmisestä, joka elää Hänen tahtonsa mukaisesti."
Suomen evankelis-luterilainen kirkko määrittelee sanan näin: "Pyhä (sanctus, sacer) eli sakraali on arjen ja maallisen, profaanin, vastakohta. Pyhällä tarkoitetaan yleensä jotakin asiaa ja paikka, joka on muusta erillään ja jolle on annettu erityisasema uskonnollisessa ajattelussa ja käyttäytymisessä. Pyhä on jotakin Jumalalle erotettua tai Jumalalle kuuluvaa. Pyhäksi nimittäminen ilmaisee suhteen siihen, millä on erityistä arvoa. Pyhyys perustuu symboliseen suhteeseen, joka voi olla yksilöllinen tai yhteisöllinen. Uskonnoissa kokemus pyhästä on usein yhteisöllisyyttä voimistava kokemus."
Pyhä on yhteiskunnan maallistumisesta huolimatta luterilaiselle kirkolle keskeinen käsite. Kirkon etusivulla mainitaan heti "pyhät toimitukset" ja "kirkolliset juhlapyhät". Raamattua kutsutaan puolestaan kristinuskon pyhäksi kirjaksi. Kirkon katekismus eli opin kooste puhuu myös pyhästä kasteesta sekä Herran pyhästä ehtoollisesta. Kirkko näyttää jopa valinneen painopisteekseen vuosina 2010-2012 käsitteen pyhä.
Pyhän kokeminen
Filosofi Willian James kuvasi 1900-luvun alussa pyhän kokemusta seuraavasti: "Tunne avarammasta elämästä ja varmuus ideaalisen voiman olemassaolosta."; "Tunne ihanteellisen voiman lempeästä vaikutuksesta elämään."; "Ääretön haltioitunut vapauden tunne." sekä "Tunnekeskuksen siirtyminen rakastavan ja sopusointuisen kiintymyksen suuntaan." Filosofin mukaan nämä kokemukset näkyvät kääntyneillä ja voimakkaan uskonnollisen kokemuksen läpikäyneillä.
Animismissä henkiä on kaikkialla. |
Muinaissuomalaisessa maailmankuvassa on ollut animistisia piirteitä. Asioilla oli oma henkinen tai hengellinen ulottuvuutensa, eli väki. Vedessä oli veden väki ja tulessa tulen väki. Jopa puutikkua sormessa voitiin kutsua puunväen vihaksi. Asian tai esineen väkeä kutsumalla voitiin saada se haltuun. Pajassa oleva pajanväki ja metsällä metsänväki auttoivat tärkeissä töissä. Kenties tutuin meille on maanväki eli maahiset.
Saamelaisten pyhät paikat ovat seitoja, joiden henkiä tai haltijoita lepyteltiin lahjoilla. Muinaissuomalaisessa maailmankuvassa seitaa vastaava pyhä paikka oli hiisi. Seitakiviä muistuttavia paikkoja ovat esimerkiksi norppakivet Astuvan salmen alueella Ristiinassa. Alue on paremmin tunnettu muinaisista kalliomaalauksistaan.
Buddhalaisuudessa pyhyys liittyy yksilön jalouteen. Jalolta henkilöltä odotetaan tiettyä (henkistä) puhtautta. Tällaista ihmistä saatetaan kutsua länsimaisittain pyhäksi. Islamissa Jumalaa (Allah) pidetään pyhyyden alkuperäisenä lähteenä. Pyhyys kuuluu yksin hänelle.
Lehmä on hinduille pyhä. Tässä se esiintyy paimenjumala Krishnan kanssa. |
Pyhätavu tai alkutavu ॐ eli om tai aum (riippuen kielestä /murteesta) viittaa puolestaan kaiken elämän alkuperään Brahman-luojaan ja hänen kauttaan koko maailmankaikkeuteen. Se on kenties koko hindulaisuuden pyhin symboli. Lehmien pyhyys puolestaan juontaa juurensa siitä, että ne ovat intialaisen maanviljelyksen kulmakivi, josta saadaan paitsi maitoa ja paistamiseen käyettävää voita myös lantaa pelloille ja (kuivattuna) polttoaineeksi keittämistä varten.
Pyhän tunne ei kuitenkaan rajaudu uskonnollisen maailmankatsomuksen sisälle. Eikä se myöskään edellytä uskonnollista vakaumusta. Nykyajan maallistunut kaduntallaaja saattaa pitää pyhänä esimerkiksi elämää, luontoa, lapsia, perhettä, huolenpitoa lähimmäisistä ja kotimaata. Monille menneiden polvien perintö on myöskin pyhää. Viime vaalien alla, keväällä 2011 eduskuntapuolueiden puheenjohtajilta kysyttiin, mikä heille on pyhää. Pyhiksi asioiksi nousivat arvot, ihmisoikeudet, joulun aika, osallisuuden kokemus ja oikeus olla oma itsensä. Arvokkaita, muttei kovin uskonnollisia asioita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti